Mange talentfulde singersongwritere er svære at placere i en bestemt genre, som vi ellers gerne vil i medierne. Vi har talt med Charlotte-Amalie Dallerup for at høre om hendes oplevelser og erfaringer som sanger-sangskriver og ung musiker, hvorefter hun spillede koncert på Fatter Eskild i Skolegade i Aarhus. Til august udgiver hun en ny single og til september en EP med seks numre.

”Det begyndte, da jeg var seks år gammel. Min far havde et gammelt klaver stående, som jeg hurtigt blev interesseret i, og jeg begyndte at få undervisning. Til sidst var klaveret så dårligt, at det ikke kunne stemmes mere. Men jeg savnede musikken og købte til min fødselsdag for gave- og sparepenge et el-klaver og fandt en hel masse tutorials på YouTube, som viste, hvordan man spillede og sang til. Jeg begyndte at få solosang og ekstra undervisning og kom på talentskole i Aalborg i to år, så på Klejtrup Musikefterskole, hvor jeg fik bekræftet både min sangstemme og mit klaverspil. Som 16-årig tog jeg på MGK (Musikalsk Grundkursus som 16-årig. I 2016 vandt jeg Band-Battle i Aalborg med bandet Tunnelvision, men snart kom jeg med i et nyt band, men med samme lyd. Men det føltes ikke rigtigt at være popartist”.

I disse år skrev og komponerede Charlotte-Amalie alle sine tekster på engelsk og bevægede sig rundt mellem R&B, elektronisk og pop, men så dukkede Corona op, og det ændrede hendes musikalske indgangsvinkel.

”Jeg måtte ændre alle planer. Jeg havde en meget svær tid med ting jeg bearbejdede, så alt det med at være popfacade, stå med mikrofonen og give den hele armen, det føltes nu helt forkert. Så da jeg så sad alene ved klaveret, begyndte jeg at synge på dansk, og den første tekst blev brugt til sangen ”Bedrag”, der er en meget personlig sang. Jeg brugte den som en rejse med at bearbejde mig selv, og jeg synes nu, at jeg er singersongwriter. Det giver et naturligt flow at spille og synge mine meget personlige tekster”.

”Min inspiration kommer især, når jeg sidder derhjemme og spiller og synger. I det hele taget kan jeg meget bedre udtrykke mine inderste tanker på dansk, og det er mere det ægte mig. Med pop kan man ramme mange, men så fik jeg den tanke, ”at vil man ramme alle, så rammer man ingen”. Så nu forsøger jeg at gøre sangene så personlige som muligt og har fået styr på alle de fundamentale følelser, jeg har gået og rodet med. Jeg synes, at melankolsk musik giver lytterne mulighed for at bearbejde nogle af deres egne ting og håber bare, at folk ikke er deprimerede, når de går fra mine koncerter. Men at de får vækket nogle følelser og noget eftertanke”.

Charlotte-Amalie vil ikke være farvet af ”glamour og det perfekte liv”, for ”min musik og sange er mig og skal fortsat være det, men jeg har også skrevet sange, der er mere opløftende, ikke bare ting der skulle ud af systemet”. Den unge kunstner er nu kommet ud af sit corona-indelukke i den lille lejlighed i Aalborg, hvor soveværelset også har været undervisningslokale og øvelokale for de daglige sangøvelser.

”Jeg håber, at jeg i fremtiden kan leve et liv som musiker, når jeg er færdiguddannet på konservatoriet til sommer. Og jeg ønsker mig en ”bæredygtig” karriere og vil gerne ud og spille i forskellige konstellationer og formater. Mit helt store ønske er at komme til at spille musik til tv og film. Og ellers vil jeg gerne arbejde med unge med sangskrivning og kreative fag – og ikke kun sangundervisning.

Som singersongwriter skriver jeg ofte alene, men vil også gerne skrive sammen med andre og gerne på kryds og tværs af genrerne. Så kan man kalde det indie, folk, americana, pop eller noget helt andet”, slutter den meget sympatiske kunstner, som ikke har valgt den nemmeste vej til succes, men vil vedblive med at være den hun er, og det kan publikum glæde sig til.

Ved koncerten kunne man tydeligt høre, at hun er stor beundrer af Eivør, uden at hun selv sammenlignede sig med den færøske sangerinde. Men den unge, nordjyske sangerinde gav prøver på sin stemmepragt med flotte toneskift og beviste, at hun er en meget dygtig og kompetent pianist. Hun kan opleves i Aarhus ved årets Spot Festival  6.-7. maj.