At Moreland har stemme og fraseringer, der lyder skiftevis som Bruce Springsteen og Steve Earle, er måske ikke påfaldende. Men at han skriver sange på samme høje niveau som disse og andre af USA’s bedste, og at han har sit helt eget musikalske univers, er årsager nok til, at man regne ham for én af de nyere, væsentlige singer-songwritere, som man bør lytte til.

Især hans poetiske og eftertænksomme tekster har skabt ham en stor lytterskare. Den måde, han kunne erobre det store publikum i Telt 1 på Tønder Festival 2017, var et bevis på, at når de gode sange og gode tekster er der, så skal folk nok påskønne det.

John Moreland er opvokset i et konservativt, religiøst hjem, og selv om han ikke betragter sig som religiøs, så er selvransagelse, anger og søgen efter et fast livsgrundlag tilbagevendende temaer. Det gælder også på LP5, hvor man finder citater som:

“I’m learning how to tell myself the truth/Forget all the shit I used to think I knew/Forgive me if I cannot give you proof/I just wanna move you”.

“Friend I’ve been restless/I’ve been unwell/But I have a heartbeat and a trial to tell”.

“Well, call it revelation, call it in the air/Here in the monumental yonder, let me be understood”

Moreland debuterede i 2000 og har været meget produktiv. På dette nye album har han for første gang inddraget en producer, Matt Pence. Man må formode, at det er derfor, hans afdæmpede akustiske guitarakkompagnement er suppleret med en hel del syntetiske instrumenter – især trommemaskine og forvrænget el-piano dominerer lyden. Desværre. Jeg kan i hvert fald ikke rigtig forlige mig med det i denne sammenhæng.

To instrumentalnumre giver en velkommen pause mellem den lidt tunge lyrik. Two Stars er en akustisk guitarduet og på For Ichiro bliver de syntetiske legetøjsinstrumenter for alvor sluppet løs og lyder som et løbsk computerspil. I Let Me Be Understood er elektronikken overtaget af en bas og en mundharpe, så den sang er blevet min favorit på albummet. Den kan for øvrigt ses som en parafrase over sangen Don’t Let Me Be Understood fra 1964 med Nina Simone og siden The Animals.

At lytte til Morelands nye sange er som at blive involveret i en fortrolig samtale. De er alvorlige og eksistentielle uden at være klagesange. Moreland har måske god grund til at være desillusioneret og se med skeptiske øjne på fremtiden, men måske er frelsen ikke en belønning, men bare det at være i live og tro på hinanden.