Vi omtaler ofte de nye og mindre kendte musikere her på siderne, men Leonard Cohen er et navn kendt af næsten alle. Og det er som om den canadiske singer-songwriters stjerne stiger. Hans popularitet varer ved, og hans sange bliver ved med at finde nye lyttere.

Allerede før sin død i 2016 opnåede Cohen legendestatus. Han holdt lange pauser fra musikken og formåede alligevel at overgå sig selv, hver gang han præsenterede nye sange. Det kom så vidt, at én af hans populæreste sange, Hallelujah, blev udført af så mange musikere, at Cohen offentligt opfordrede til at lade sangen hvile.

Cohen og hans sange får ikke hvile. Nærmest tværtimod. Fortolkninger og oversættelser som albummet På Danske Læber vil fortsætte. Og nu har nogle af hans ufærdige sange fået tilsat nyindspillet musik og bliver på sønnen Adam Cohens foranledning d. 22. november udgivet som albummet Thanks For The Dance.

Jeg har set en ny dokumentarfilm ”Marianne & Leonard: Words of Love”, som snart har Danmarkspremiere. Den handler mest om den private Cohen. Man får et intimt indblik i forholdet til norske Marianne Ihlen fra starten af deres forhold i 1960 til deres død med få måneders mellemrum. Desuden skildres hans livsforløb med en række filmklip og interviews.

Måske er filmen næsten for privat. Jeg kunne godt undvære de lange sekvenser med opremsninger af, hvor mange hallucinogener han indtog, og hvor gode hans evner som kvindebedårer var. Hans sange og ikke mindst hans litterære værker bliver næsten ikke behandlet i de over 100 minutter, filmen varer. Et portræt som kunstner ville være mere passende for hans eftermæle.

Alligevel rummer filmen mange konkrete musikhistoriske oplysninger, som jeg ikke kendte. F.eks. at det var Judy Collins, der fik Cohen i gang med at spille guitar og synge.