1. maj var ikke kun starten på en ny måned, men også begyndelsen på et nyt samarbejde, der skulle betyde mere folkemusik i det ganske land. Bookingsbureuet Folkbooking ved Søren Christensen og spillestedet Kulturgyngen i Århus betyder, at der kan sættes flere kræfter ind i at markedsføre musikerne rundt om i hele landet.

Søren Christensen, der kan fejre sit fem års jubilæum som booker, forklarer: ”Samarbejdet kommer til at indbefatte opbygning af adresselister på spillesteder, musikforeninger, kirker, kroer mv., hvortil vi rytmisk vil sende målrettede nyhedsbreve. Det vil sige, at vi tilbyder f.eks. grupper, der henvender sig til kirker  –  mod en mindre betaling – at komme på det aktuelle nyhedsbrev, som sendes til kirker den pågældende måned. Og ligeledes til andre kategorier af spillesteder.” Hertil kan Mianne Høj, der fortsat står for booking af musikken på Gyngen, tilføje: ”Jeg vil stadig være den, der booker til Gyngen, og Søren den, der laver jobs til diverse kunstnere rundt i landet. Vi har et grafisk bureau, der kan lave materiale som foldere, plakater osv. til bands og spillesteder, der bruger FolkbookinGyngen i det omfang, vi har tid til det.”

Gyngen er en socialøkonomisk virksomhed, som i de seneste otte år har haft fokus på folkemusikområdet, og med sin musikprofil er den et af de spillesteder, der modtager støtte fra Statens Kunstråd og Århus Kommune for at fremme genren, Derfor er samarbejdet oplagt.

” Samarbejdet betyder for Gyngen også en forbedret mulighed for at skabe endnu bedre muligheder for at præsentere folkemusikgenren, og som det nye – gennem Folkbooking – at varetage lands­dækkende booking til landets spillesteder,” forklarer Søren Christensen.

”Det er muligt, at der kommer mere dansk folkemusik på Gyngen, men det vides ikke endnu,” tilføjer Mianne Høj, som også nævner muligheden af at lave turnéer landet rundt med bands i samarbejde med andre spillesteder.

www.folkbooking.dk

www.gyngen.dk