Skønt at høre dansksprogede, originale og udfordrende tekster og så ovenikøbet til egne kompositioner og et velklingende band! Peter Butzbacks fjerde album, der har fået titlen ”Steder”, udkom 18. april midt i Coronatiden, så glem alt om champagne og et stort, svedigt publikum. Her er inspiration hentet fra naturen og stederne rundt om os, fra kærligheden og fra læsning af danske lyrikere.

Det er ikke mere end et år siden, at Butzback fra Svogerslev ved Roskilde udsendte sit tredje album med den korte titel, ”Solo”. Måske skulle titlen dengang understrege, at kunstneren ikke altid har stået alene, men – ofte sideløbende – har haft en karriere som del af grupperne Grace, The Coloursound Revolution og ikke mindst Langsyn.

”Solo” fik flotte anmelderroser, bl.a. her fra RootsZone.dk, der anede solide dufte af en dansk Cohen, Cave eller Waits i albummet. Skousen og Ingemann med, kunne man måske tilføje. Her på ”Solo” maledes kærlighed, natur og vemodige minder i smukke ordbilleder, der altid var mangetydige, lidt mystiske, rolige, tilbagelænede og åbne for fortolkninger. En ren fryd for litteraturelskere og for tilhængere af en fornyelse af det danske sprog.

Stilen og niveauet holdes til fulde på det nye album. ”Steder” indeholder otte dansksprogede skæringer udsat for band og for Butzbacks egen, karakteristisk, drævende Eik Skaløe-stemme. Albummet er som nævnt hans fjerde i eget navn. De to første (”Debut” og ”Album”) var præget af enkle akkompagnementer hovedsageligt til egen guitar, mens de to seneste har et velspillende band med. Anmelderen savner Palle Hjorths orgel fra ”Solo”, men ellers har Butzback også denne gang samlet et fremragende musikerhold. ”Steder” er produceret af Butzback og Morten Bue og indspillet i Black Tornado Studios. Øvrige medvirkende musikere er Jacob Funch/ guitar, Jeppe Skovbakke/bas, Jeppe Gram/trommer, Anders Filipsen/tangenter, Marie Louise Von Bülow og Martine Madsen/kor.

De nåede det lige akkurat før den for tiden meget omtalte pandemi: ”Jeg skrev sangene i perioden januar til oktober 2019, og vi indspillede tre dage i januar 2020. Vi lagde sidste hånd på pladen ved mix og master, dagen før Danmark lukkede ned, fortæller Peter Butzback.

Peter Butzback er en særdeles flittig sangskriver og komponist. Det er overflødigt at nævne, at han selv har skrevet både melodier og tekster til ”Steder”, faktisk masseproducerer han dem. Han siger selv: ” Jeg begyndte sangskrivningen til ”Steder” efter min normale pause efter en indspilning – denne gang efter Solo. Guitaren var pakket væk i sin kasse under sengen, og jeg rørte den ikke i tre måneder. Da jeg så skrev, blev det til cirka 40 sange, som jeg valgte de otte ud fra”.

Betød det noget for dig, at Coronaen lukkede landet ned, ville anmelderen gerne vide. Butzback svarede: ”Det ændrer ikke noget for mig, at der er Corona. Tværtom. Vi har mere end nogensinde brug for kunst. Fordybelse. Substans. Ånd. Sjæl. Og langsomhed. Det minder den her tid os om. Det er det, mine sange – i al ydmyghed – kan og gerne vil. Det er sådan, jeg er. Jeg tør godt sige, at Butzback er mit livsværk. Nu fjerde plade. Det er mig. Det er derfor, jeg er her. Mine sange insisterer på at trække tempoet ned og ud og male andre billeder. Det, jeg laver, kommer indefra og ud og af nødvendighed. Derfor er det kunst. Det tør jeg også godt sige. Og det har vi brug for i stedet for Netflix, fastfood og hurtige, tomme kalorier”.

Anmelderen ville også godt vide, hvor Butzback henter sin inspiration fra, og han svarede: ”Det vigtigste for mig er at gå og at læse. Så en pokkers masse god og primært nordisk litteratur, måske især digtere som Peter Laugesen og Peter Nielsen. Digteren Peter Nielsen inspirerer mig, når det gælder hans holdning til det, han har skrevet. Når digtet er skrevet, så slipper han det. Så er han videre. Sådan har jeg det også med mine plader.

Jeg er i gang med nye sange nu. Det er det, jeg vil: Skrive sange og dokumentere dem. Denne plade er i høj grad lavet på en ny og stor kærlighed til en dejlig og smuk kvinde. Mange af sangene er skrevet i vi-form, og det er helt bevidst, at jeg har arbejdet med det”.

Indledningsnummeret hedder ”Sprukne Silhuetter”. Glæden ved at gå og suge indtryk til sig mærker man tydeligt her, hvor blikket er rettet mod solen, magnolietræet og den blå dør – men også mod de skygger, vi kaster. De spredte indtryk fra turen danner billeder, som er åbne for fortolkning, og det er netop det, der er det fine ved Butzbacks tekster. Her er ingen nemme læsninger og ingen hjerte-smerte-rim, men udfordrende antydninger, garneret af smukke tilbagelænede melodier.

Andet nummer er kaldt ”Glemme det og er en æggende mystisk sang om at fatte skønheden omkring os – for at glemme den igen, når vi har fået den lært. Jacob Funchs guitar skinner godt igennem på nummeret. En af mine absolutte favoritter på pladen er nummeret ”Magnoliatræet”. Igen en sang om at gå og om at være forelsket i en partner og i skønheden omkring os.

Det fjerde nummer har fået titlen, ”Til Skyerne”. Kærligheden skinner også igennem i denne, der, som det eneste af de otte numre, støder mig lidt, især på grund af den hyppige brug af ordet ”baby”, udtalt på amerikansk. Det forekommer mig søgt og poppet, men ellers fin sang om drømme og kærlighed. ”Steder” er en fin og original fornyelse af den danske sangskat på en måde, som ikke findes mage til mange andre steder.

”Steder” kan streames via dette link: https://orcd.co/butzback_steder