Den danske folk har i flere år været i stor forandring, og det blev bevist på DMA-prisfesten søndag i Amager Bio. Selv om navnet DMA Roots nu er den samlende betegnelse for arrangementet, så er den traditionelle folkemusik efterhånden svær at spore. Den gammeldaws, danske spillemandsmusik og visesang trives stadig, men påvirkningen af den moderne musik og især udenlandske kulturer er nu dominerende. Roots indikerer, at grænserne og kriterierne er åbnet for ny musik, og det blev afspejlet på både priserne og musikprogrammet.
Godt anskueliggjort af Sorten Mulds optræden. Vi kender dem som fornyere af den gamle folkemusik med deres brug af elektroniske instrumenter. De er nu i gang med et musikalsk samarbejde med især den dansk-tyrkisk-kurdiske trio Aysay. Det blev en storslået finale på musikprogrammet, hvor også en blæserkvartet fik plads på scenen.
Inden da havde Ida Wenøe startet underholdningen. Hun er en erfaren singer-songwriter og fremførte sine sange på overbevisende vis. Den medbragte trio gav imidlertid et yderligere løft til musikken med især deres delikate harmonier. Selv om hun (af nogle) har fået kælenavnet Den midtjyske Trubadur, så har også hun hentet inspiration fra sine turneer og ophold i udlandet.
VÍÍK er et nordisk musikprojekt, der fusionerer den gamle folkemusik med moderne elementer. Elisabeth Vik er komponist og et dynamisk midtpunkt, som med nærmest shamanistisk urkraft formidlede den noget komplicerede musik.
Disse tre navne optrådte imellem selve prisuddelingerne, og det skabte næsten festivalstemning. De mange unge professionelle musikere fik igen bevist, at deres uddannelser har båret frugt, og at de ikke kun behersker deres instrument, men også har styr på skæve balkanrytmer, ledninger, elektroniske fodpedaler og lydprogrammer. Talentmassen og udsynet er stort i dansk folk, og det blev fejret med et flot show.
Øverste foto: Ivan Boll , øvrige Claus Hellgren Larsen