Udendørsfestivalerne er skudt i gang, og det er næsten for sent at koordinere ferieplaner, tjekke udstyr og bankkonto, for enkelte festivaler er allerede udsolgt. Rootszone har pløjet sig igennem programmerne m.m. og kigget på, hvad sommeren kan byde på af vores musik.

Hvis vi troede, at folk-, roots- og verdensmusik var i fremgang, så afspejler festivalernes programmer det desværre ikke. Man kunne have håbet, at nogle af de store festivaler (Roskilde, Skanderborg, Northside m.m.) havde lyttet til de nye tendenser i folkemusikken. Men det ligner en ørkenvandring, og de spændende danske orkestre bliver lokket til udlandet, hvor man godt kan inkludere folkemusik med andre genrer.

Dorthe Gerlach, Hush

Herhjemme skal man helt nederst på festivalplakaterne – næsten helt ned blandt lokale coverbands og børneunderholdningen – for at finde lidt sanger-sangskrivere og folkemusik, og veletablerede navne som Hush, Folkeklubben (øverste foto) og Annika Aakjær.

De store byer da? Sidste års spændende tiltag i Kbh., Komos Festival, måtte i år lukke på målstregen. Flere store navne som Jason Isbell og Ben Harper var booket, men tilladelsen til at afspærre dele af Kongens Have udeblev, og overborgmesteren foretrækker åbenbart lydtorden fra Distortion og Copenhell. Copenhagen Jazzfestival har fået plads til Dreamers’ Circus, og vi har omtalt Mondomandagene i Tivoli. Aarhus Festuge er endnu ikke klar med programmet, og Tinderbox i Odense har glemt folkemusikken.

Derfor må vi atter ty til de kendte oaser, som af én eller anden grund ligger allerlængst væk fra hovedstaden: Tønder, Skagen, Fanø, Halkær, Præstø og Nysted for at tanke op. De har offentliggjort deres flotte programmer.

Der er naturligvis spillemandsmusikken og dansen. Vi venter på programmet fra Roskildestævnet i starten af august. Ellers er det meget sporadisk med folkemusikken. Rasmus Nøhrs Danmark Dejligst-festivaler er tidligere år druknet meteorologisk og økonomisk, men genopstår. Måske med enkelte lokale sanger-sangskrivere, og middelalderfestivalerne plejer at have musik af de gode danske folkemusikorkestre.

Verdensmusikken har allerede fundet vej til DJ-miljøet, som listigt stjæler den og mixer den ind i den elektroniske musik, som f.eks. Den sorte Skoles. Men det tyder ikke på, at det såkaldte vækstmiljø og den eksperimenterende musik, som Alice cph er i gang med at præsentere, har fundet vej til festivalerne.

Vi har forhåbentlig overset nogle folkemusiknavne på programmerne, men må konstatere, at sommeren 2018 nok ikke bliver gennembruddet for den moderne folk. Midtfyns Festival genopstår i 2019, og dens musikalske profil kunne passende tilgodese folkemusikken.