Sofakvartetten – fire unge, nordiske mennesker, som meget originalt er opkaldt efter et dødt litauisk svin, gør det igen! Hvad er det så lige, de gør? Jo, det der med at lave en virtuos plade, som lader én tro, at musikerne bag må have et par menneskelivs erfaringer på hver deres instrumenter.
Men her foreligger gruppens anden CD, som meget passende hedder ”Neighbourhood”, fordi pladens 10 udelukkende traditionelle og instrumentale numre er hentet fra Danmark, Sverige og Finland, musikernes hjemlande. Den Flydende Sofakvartet er: Leija Lautamaja (melodeon/harmonium), Malte Zeberg (bas), Clara Tesch (violin) og Mads Kjøller-Henningsen (træfløjte og svensk sækkepibe).
Kvartetten debuterede i 2016 med albummet, ”The Moon We Watch Is The Same”, som bestod af egne kompositioner. Denne gang har de fire så valgt at gå tilbage til rødderne og præsentere udelukkende traditionelle numre. Det kunne have frisket op med lidt sang på ”Neighbourhood”, hvis man med vold og magt skal finde noget at brokke sig over. Men når det er sagt, så er det en stor fornøjelse at lytte til de traditionelle toner, der serveres med stor friskhed og sikkerhed og med Lautamajas meget vigtige droneagtige bund under det hele.
De lægger ud med en sjællandsk sekstur, der som de øvrige numre og coverets tekst har fået en engelsk titel, for der sigtes meget forståeligt bredt. Altså ”Zealand Sekstur”. Meget livlig og særdeles velspillet. Undervejs gennem lytningen kan man øve hjernecellerne i at finde folkesjælen i de nordiske lande ud fra melodierne.
Med næste skæring er vi i Skåne, Maltes hjemland, hvor der er hentet to ”Skånebitar” fra den legendariske violinist, John Enninger (1844 -1908) og den heldigvis meget nulevende Karin Wallin. Vemodig duft af svenske fyrretræer! Det samme gælder ”Näckens Vals” fra Hälsingland efter Pelle Schenell (1855-1940). Det er imponerende, at kvartetten hele vejen igennem har gravet i kulturarven og de gamle nodebøger.
En halv snes historiske spillemænd fra de nordiske lande har lagt melodier til ”Neighbourhood”. Hvem vidste for eksempel, at E. Reventlovs danske melodibog fra 1799 indeholder ikke færre end 157 melodier – uden navn. Og at flere af de samme melodier også findes på De britiske Øer? Også dengang i 1700-tallet kunne man tale om kulturudveksling. Albummet indeholder flere eksempler fra Reventlovs bog, og det oplyses, at de engelske titler er ”The Bagpiper” og ”Peacock Followed The Hen”/”Brose and Butter”.
Finland er repræsenteret med tre skæringer, ”Mäkelän Sulon Polkat”, ”Kiikka-Isakki” og ”Anjalan Sannan Valssi”, som gennemgående vidner om temperament og fyrighed. Sidstnævnte synes jeg i øvrigt er pladens smukkeste nummer. Danmark har fået fem skæringer og Sverige to.
Flot opfølger til kvartettens første plade og en instrumenthåndtering på niveau med ingen ringere end Dreamers’ Circus! Intet under at Floating Sofa Quartet i bandets korte levetid allerede har været nomineret til flere musikpriser!