rasmus-stenholm-2014-free-cdRasmus Steenholm har igennem de sidste 15 år levet af at rejse med klaver, keyboards og orgler. Han har spillet på de fleste danske scener og har turneret med navne som Johnny Madsen, Jerry Donahue og Rock Nalle.

Her på sit tredje album ,”Free”, spiller han Hammond-orgel, B3. De to forrige plader hed ”For Those About to Roll” og ”Cordoba”, og der er tale om en klar bevægelse i de tre værker – hen imod flere egenkompositioner og fra lues/soul til fusion, hvor de musikalske genregrænsebomme er hævet.

Hammondorglerne blev oprindeligt konstrueret af Laurens Hammond helt tilbage i 1935 og var egentlig ment som et billigere alternativ til kirkeorglerne. Men nu er det nok især jazzen, der har overtaget dem. Og det med ”B3” er vigtigt. Denne type orgel var i produktion fra 1954-1974 og er et flagskib inden for instrumentgruppens uendelige skala og kolossale legeplads for virtuoser og teknik-entusiaster.

Hvis man som rootszone.dks brugere er mest til folkemusikkens overvejende akustiske og tekstbaserede univers, er det sandsynligvis en stærkt provokerende udfordring at lytte til Stenholm og hans trio. Men sådan er verden jo heldigvis. Med mindre man bevidst tager bo i sin hule, støder man hele tiden på nye verdener, sprog, stilarter og nye mennesker. Noget lærer man at elske, andet lader man ligge. Jeg er ikke den, der lytter meget til fusionsmusik, så måske burde jeg lade andre anmelde pladen….

Men så alligevel: På den anden side må det være rart for kunstnerne at vide, hvorfor ikke enorme skarer altid klikker ind på deres numre på Youtube eller køber pladen. Jeg vedkender mig at elske genkendelige melodier, som jeg kan synge med på i brusebadet, og dem er der ikke mange af på ”Free”. Jeg synes, at udviklingen fra cd-forgængeren ”Cordoba” (2011) er gået hen imod en mere usammenhængende og improviserende stil. Men jeg tror, at et indforstået -og måske dansende-publikum vil værdsætte cd´en, for kvaliteten er i top!

Indledningsnummeret ”Back to NYC” findes i en mindre og i en større, udvidet udgave på cd´en. Dette nummer har jeg svært ved at finde hoved og hale på! Jeg søger forgæves i det, der for mig lyder som én lang improvisation, efter en genkendelig melodi, som jeg kan hænge hukommelsen op på!

Så er det straks bedre med nummer to, ”Simple Love”. Her synes jeg samspillet mellem orgel (Stenholm), trommer (Morten Ærø) og guitar (Uffe Steen) er ligeværdigt, afvekslende og fint, og den oprindelige samba anes mellem sidegrene og improvisationer som en iørefaldende melodi. ”Triplets” blev første gang indspillet af en længst forglemt svensk hammondduo helt tilbage i 1967. Det holder stadig. Vemodigt og fint! Pladens næste skæringer, bortset fra et par stykker, synes jeg til gengæld er for løse. Imponerende instrument-beherskelse, men for nørdet og indadvendt til mig.

Heldigvis vågner jeg op i et genkendelsens smil, da nummer ni dukker op! ”Skyerne graane”, Thora Borchs melodi til Grundtvigs gamle efterårssalme. Hold op, hvor spiller trioen da bare godt, og hvor er melodien dog god! Det går op for mig, at de tre faktisk har spillet fremragende hele vejen. Mine øren er bare tydeligvist tunet ind på et andet program.

Tre numre er skrevet af andre. Otte skyldes Rasmus Stenholm på denne cd uden tekster, men med masser af stemninger, udfordringer og virtuost samspil.