Man skal jo starte et sted – Peter Abrahamsen fortæller om sit liv

omslag-lille-manskajostarteetstedDet gør han i sin nye bog, der udkommer i morgen lørdag d. 12. oktober, og det fejres  ved en reception i Vartov i København kl. 15 til 17 i Hjørnestuen. Senere bliver der ”Afdansningsbal” i Festsalen.

Og sikke da et liv, kedeligt har det ikke været. Peter Abrahamsen har levet sit liv i og med musik siden sin pure ungdom. Fra 1958 og en del år frem var han ligefrem rockidol. Han kaldte sig Peter Abrams for at lyde mere rock’n’roll’et, selv om vi er i den bløde ende af rockmusikken, der jo var helt ny her i landet. Amerikansk country/pop og engelsk skiffle, hvor Lonnie Donegan var den helt store helt for Peter A. og for flere generationer efter var hans genre de første år

Om Peters lange karriere inden for musikkens mange afarter og nicher, foreløbig 55 år, kan man læse i den 345 sider lange bog. Egentlig ikke så mange i forhold til karrierens længde, alsidighed og aktivitetsniveau. Peter har haft fingrene i musikken på rigtig mange måder – han skiftede efter de første år som rock/popidol, hvor han samtidig tog sig en reklameuddannelse, til at blive booker, promoter, producer og mere endnu.

Om alt det har han fortalt sin kone, journalisten Abelone Glahn, der har delt bogen op i kronologisk rækkefølge, med mange direkte citater fra Peters mund om musikken og ikke mindst om selve tiden – og sammenfattende, opsummerende og fortællende afsnit. Om hvad han gjorde hvornår, hvorfor og med hvem, og hvad der egentlig skete på dét område i Danmark. Meget interessant og sjovt, hvis man har bare den allermindste smag for og erfaringer med folkemusikken, og hvordan den blev udbredt op gennem 1960’erne og 1970’erne og faktisk boomede ret voldsomt.

Det havde Peter Abrahamsen helt tydeligt en vigtig rolle i, bl.a. fordi han på sit produktionsselskab AbraCadaBra og på forlaget Exlibris producerede en lang række plader, der fik stor betydning og succes. Det var ham, der så mulighederne, satte tingene i scene og fik dem gjort. Han havde sans for både forretning og for andre musikere og deres muligheder. Han var innovativ, aktiv og blev dermed en meget vigtig person på den danske folkscene, også politisk, og i mange år var hans egen musik sat noget på vågeblus. Han kendte jo alt og alle og var med over det hele, ser det ud til. Årevis i DR er det også blevet til.

Del 1, 2 og 3 i bogen hedder simpelthen hhv. ”Den første karriere”, ”Den anden karriere bag  kulisserne” og ”Den tredje karriere – udøvende igen”. Så følger tre afsnit mere, det sjette hedder ”Så langt, så godt”. Og det er jo sandt nok. Bogen er meget sober og uprætentiøst fortalt og skrevet, og den handler primært om den vidtfavnende karriere. Den er personlig uden at blive privat. Men tid til seks børn har han dog haft, de fire yngste sammen med bogens forfatter Abelone Glahn, der selv har en flot karriere som freelancejournalist kørende.

Han har trods de mange andre gøremål nået en stor pladeproduktion i sit farverige patchwork af et professionelt liv. På det seneste album fra i år havde han  ”omsmeltet arvesølvet” på sit Jeppe Aakjær-album ”Jeg er født på Jyllands sletter”, og musikalsk er han i det hele taget nået meget bredt rundt. I de seneste år har han også frekventeret Dansktoppen, for den har fået en stil, hvor de folkemusikalske udgivelser også bliver hørt og stemt ind.

Bell Pepper Boys

Bell Pepper Boys

Til lykke med bogen, med karrieren, snart med den næste fødselsdag (72) og med det hele. En imponerende indsats. Nu venter vi på del syv – ”Den syvende karriere”, for sådan en er jo allerede godt i gang. Peter Abrahamsen er flittigt turnerende og åbenlyst født til at være aktiv, også med bl.a. house concerts i den gamle landsbyskole på Falster, der er rammen om hans liv.

For dem, der har meldt sig til og købt billet, fortsætter bogreceptionen til Festsalen med cajunmad og koncert. Her afholdes åbenbart for sidste gang Danseklub, fordi Vartovs leder Hans Grishauge holder op. Så dermed takkes for mange års værtskab for Danseklubben med dette afdansningsbal – naturligvis med dagens mand på scenen med sit band, Bell Pepper Boys. At det ikke er noget afdansningsbal for Peter Abrahamsen, skal man garanteret ikke regne med.

Bogen er udgivet på forlaget Sohn og er spændende læsning.