Tillykke med den imponerende sangbog. Hvad er baggrunden for udgivelsen?

Jeg har gennem mange år fået henvendelser om at købe mine sange på noder. Så det har ulmet længe. Jeg vidste, at det skulle gøres, men det var ikke det, der lå først for. Jeg skulle jo ud og synge, og da jeg ikke kan notere noderne selv, måtte det vente. Men nu var det ganske vist, mens jeg endnu kan huske, hvordan sangene blev skabt.

  1. Hvordan har du grebet selve arbejdet med bogen an?

Først og fremmest var det vigtigt, at sangene blev noteret, som jeg synger dem. Dernæst skulle der samles en del penge ind. Nodeskriveren var professionel også på det økonomiske område. Og så skulle mine mange scrapbøger gås igennem. Blandt et utal af udklip fra blade og aviser fra 1963 og frem. En ven var vigtig i den fase. John Ovesen, der har sat bogen op til trykning, har hjulpet med udvælgelse og har været en kæmpehjælp. Så hele processen frem til trykning af bogen har taget seks år. Det skal også lige med, at de forlag, jeg forespurgte om udgivelse af bogen, forlangte 50 procent af alle mine rettigheder for altid for at gøre det. Det var lige strengt nok, syntes jeg, så jeg har udgivet den selv på eget forlag. En sjov proces i øvrigt.

  1. Foruden dine egne sange kender vi dig for tekster af især danske digtere. Er du en litterær person?

Det må andre afgøre, men jeg har siden min folkeskoletid været meget interesseret i dansk litteratur.
Digte og sangtekster lå ligetil for mig tidligt i mit liv. Det er imidlertid ikke mange sangtekster, jeg har lavet selv, fordi jeg er meget kritisk. Banale tekster, som desværre har sneget sig ind i på den danske folkemusikscene, ja, som oveni har fået en pris i Skagen, får mig til at krumme tæer. Der er en usynlig grænse mellem dansktop/pop og så folk. Spillestilen er en anden ved dansktop/pop end i folkemusikken og den danske folk-revival. Teksterne og spillestilen er forskellig. Teksterne har også andre billeder og er dybere. Men selvfølgelig er vi forskellige. Jeg kræver noget af mine tekster.

  1. Du er jo også en god guitarist. Hvor har du lært dine teknikker?

Jeg er fra en tid, hvor vi hørte og så, hvad de ældre gjorde, og jeg er opvokset med, at øvelse gør mester. Jeg sad gerne på forreste række i Visevershuset, når Cy og Robert spillede på scenen. Og jeg forsøgte at aflæse, hvad Paul Simon og Bert Jansch gjorde. Jeg har altid spillet fingerspil og folk-guitar. Men Bert Jansch nåede jeg aldrig. Han blev en ven, og jeg har indspillet med ham, men han var mesteren. Jeg underviste også i fingerspil i midten af 70’erne på en aftenskole i Vanløse. Allan Taylor har ikke opfundet stilen. Mestrene var folkblues-konger som netop Bert, John Renbourn og flere andre fra den tid. Jeg har været heldig at træffe dem personligt og fået fiduser. Men også norske Jonas Fjeld lærte mig noget. Han havde været sammen med Joni Mitchell og delte gerne ud af sin erfaring med guitaren.

  1. Hvad inspirerer dig, og hvad kendetegner iflg. Grip en god sang?

Det starter med en god tekst for mig. Og er teksten god, opstår der hurtigt en melodi. Og så skal det hænge sammen i samme stemning. Melodi og tekst skal synes skabt sammen. Jeg falder selvfølgelig for tekster, der fortæller historier, som jeg kan identificere mig med. Ellers er det ikke troværdigt. For udførelsen skal være troværdig og ikke spekulation i at blive spillet i radioen.

  1. Hvad lytter du selv mest til p.t.?

Jeg hører næsten ikke radio mere, og jeg holder meget af at have ro i mit hjem. Men det sker da, at en CD bliver lagt på. Det kan være klassisk musik eller jazz. Men også en gammel kending udi den amerikanske folkemusik. F.eks. Pete Seeger, Paul Simon og selvfølgelig Dylan. Alex Campbell. Alison Krauss og Union Station er rigtig god ny musik. En del svensk folk-inspireret musik er også godt. Og så kan det også være af en kollega, der gerne vil høre min mening om sangene.

  1. Hvad kan vi forvente i fremtiden fra dig?

Så længe min stemme holder til det, og der er nogen, der vil høre mig synge og spille, så kommer jeg.
Om der kommer flere CD-albums eller lignende, kan jeg ikke sige lige nu, hvor jeg har udsendt en ny for ikke ret længe siden.
Claus Hellgren forhandler bogen i sin pladebutik Ressourcen i Østergade 19 i Næstved. Han har åbent mandag og lørdag. Se nærmere på www.ressourcen.dk