Fatma Zidan er den eneste professionelle arabiske sangerinde i Danmark. Hendes mand Lars Bo Kujahn spiller mange arabiske instrumenter og har bandet ”Oriental Mood”.
Fatma Zidan er kommet vidt omkring både geografisk og musikalsk. Hun er født i Saudi Arabien, opvokset i Egypten og bosiddende i Danmark. Indimellem har hun spillet i bl.a. Yemen, Qatar og Dubai og er derfor fortrolig med de mange arabiske dialekter og musikarter. Der blev spillet meget musik i hendes barndomshjem, og Fatma Zidan fortæller om, hvordan hun blev introduceret til musikken:
”Jeg sang meget, og da jeg var fem-seks år, fik jeg en musiklærer, der hurtigt efter menete, at jeg skulle ”meget mere”, så jeg spillede klaver som otte-årig og fik undervisning i rytme og noder hver eftermiddag i fire timer”.
Senere begyndte hun at spille cello, men stoppede igen. En fingertest viste nu, at den næsten 14-årige pige ville blive en dygtig harpespiller, og der var på det tidspunkt kun syv piger i hele Egypten, der spillede harpe. Som 19-årig var hun uddannet fra konservatoriet som klassisk harpespiller. Men hun ville gerne kunne koncentrere sig om sangen.
”Jeg på universitetet, og fik en bachelor i musikpædagogik og arbejdede også som korsanger i operaen i Cairo og for mange forskellige egyptiske kunstnere. I 1997 dannede jeg mit eget kor, som jeg turnerede med i seks år i hele Mellemøsten.”
Derfor er meget naturligt, at der på hendes seneste album ”Hawel/Try” indgår op
mod 10 forskellige dialekter i sangene. For som Fatma Zidan forklarer, så forstår 85 procent af araberne hinanden. Det er kun afsides grupper med specielle dialekter, som man ikke lige kan forstå. Alle forstår det klassiske arabiske.
”Hele Egypten, ja hele den arabiske verden kendte og kender Oum Kulthoum, selv om hun døde i 1975. Hun var simpelthen den dygtigste sangerinde i hele Mellemøsten. Jeg er også blevet inspireret af den libanesiske sangerinde Fayruz. Jeg tror i det hele taget, at man forstår musik bedre med alderen.”
Fatma Zidan er dansk gift med Lars Bo Kujahn, der begyndte sin musikalske karriere som trommeslager i 1975, men via ophold i Makedonien, Tyrkiet og Egypten er blevet en virtuos inden for de specielle arabiske instrumenter, hvor Rababa, Oud, Kanun og Tabla er de mest kendte.
Lars Bo Kajuhn behersker en Kanun, og han forklarer:
”Kanun er en forgænger for det arabiske klaver. Det er nærmest en harpe, der ligger ned. Men den har den specialitet, at den kan spille både halve og kvarte toner. Jeg spiller også Rababa, som er det ældste egyptiske instrument. Den har kun to strenge af enten hestehale eller ståltråd og kan minde lidt om en violin. Den bruger jeg mest privat.”
Musical og verdenskor
I 1991 dannede han bandet ”Oriental Mood”, som har spillet med forskellige besætninger op til i dag, hvor de forventer at udsende en ny cd sidst på året med efterfølgende turne. Bandet har bl.a spillet backing for Fatma Zidan. Parret har boet et par år i Egypten, men pendlede mange gange frem og tilbage, så det endte med, at de slog sig ned i Ishøj.
Selv om ”Oriental Mood” stadig spiller, så satser parret mest på Fatma Zidan. I øjeblikket er projektet ”Snedronningen og Ørkenprinsessen” i støbeskeen, hvor hun skal arbejde sammen med sangerinden Maria Kynne. Teksterne skrives af Iben Egekvist Krogsdal, der er kendt som børnebogsforfatter og tekstforfatter og bl.a. har skrevet teksterne til Helene Blums seneste udspil.
”Det skal blive til en musical for børn, som vi så skal opføre ved en lang række skolekoncerter og ved Musik i Tide i Århus til oktober, og bliver en blanding af arabisk og dansk folkemusik, så det kan give ny inspiration og musikken kan udvikle sig, ” fortæller Fatma.
Hun har også gang i et projekt med et verdenskor. Her er det meningen, at alle nationaliteter, der deltager, hver skal bidrage med en sang. Parret håber også, at det vil blive muligt for mange indvandrere at lære at spille deres fædrelandes instrumenter. Men det er svært at komme igennem, da der ikke er nogen, der kan undervise i instrumenterne. Jo, Lars Bo Kajuhn kan godt, men da han ikke er konservatorieuddannet, møder han oftest en lukket dør. Men han afholder kurser på Ishøj Kulturskole og på Vestjyllands Højskole, så han håber, at musikken bliver udbredt og ført videre og meget gerne af folk, som har musikken med i deres kulturelle bagage. Måske bliver det så til et arabisk forår på den musikalske front for både musikken og for sangerinden med den fantastiske stemme!
http://www.fatmazidan.com/