Kris Herman er manden bag Uncover Music og direktør for firmaet, som han startede i 2019. Det har til huse i en del af de tidligere fabriksbygninger i Frichsparken i udkanten af Aabyhøj. Uncover Music formidler kontakt mellem spillesteder, private personer, festivaler, skoler osv. med musikere. I de hyggelige lokaler, der bl.a. indeholder et indspilningsstudie, har firmaet kontakt med over 1.000 danske musikere/bands i alle genrer. Firmaet har en hjemmeside, hvor man meget overskueligt kan finde netop det band/den musiker, man gerne vil have til en koncert.

I praksis kan man vælge priskategori, genre, om det skal være solooptræden eller et band, og det geografiske område musikerne skal være fra, og man kan vælge koncertens længde. Så vil man få en række forslag og kan lytte til en prøve på musikken fra de søgte kunstnere.

I 2013 besøgte Kris Herman 46 efterskoler i forbindelse med et projekt, og dette lange banner med fotos af efterskoleholdene, hang udenfor stadion i Esbjerg i forbindelse med Landsstævnet, hvor efterskolerne deltog.

Det kan nævnes, at ved en hurtig søgning fandt undertegnede Anja Præst Trio, MOLDE, Walther, Apinaja, Krauka, Sylfide, Isse, Brett Perkins, Barrow, Solsort, Bragr, Stine Klingsten, Arne Würgler og Mette Kirkegaard i løbet af meget få minutter foruden en lang række musikere, jeg ikke lige kendte. Men det er muligt at lytte til alle de forskellige musikere. Ligeledes kan spillestederne sætte et opslag på Uncover Musics hjemmeside med, hvad de søger og ønsker af musik. Rootszone.dk besøgte Uncover Music og her fortæller direktør Kris Herman:

”Visionen med projektet er enkel. Giv al musik en chance, og alle skal have lov til at få en chance. Jeg kan illustrere det med et eksempel med min egen seksårige søn. Han spiller lidt klaver og har øvet sig i ”frikadellens flugt over plankeværket”. I starten kneb det med at finde den rigtige toneart, men nu har han fundet den. Alligevel prøver han at spille den fra et andet sted, fordi han synes, at det lyder sjovere. Den hjerne og tankegang har alle børn, uanset om det er en blyant, perler, musik eller noget helt fjerde, de udtrykker sig med. De har kreativiteten og troen på, at der en noget, de kan udtrykke.

Og typisk for en seksårig bliver det i praksis brugt til en julegave. Alene det at barnet har lavet en perleplade, vidner om at det har lagt intentioner og kreativitet ind i gaven. Når han så spiller på klaveret, så er det jo ikke noget, der skal spilles på den store scene, ikke engang noget der skal spilles for andre end den nærmeste familie. Men det kan noget, fordi vi kender ham som menneske. Så når jeg siger at al musik skal have en chance, så betyder det ikke, at alle skal spille på Orange Scene i Roskilde, men at al musik fortjener at finde den scene, som passer præcis til den musik, der spilles”.

Kris Herman fortæller videre: ”Der er en ting, der kan gøre mig meget vred i mit job. Når jeg rådgiver og oplever, at døre bliver lukket eftertrykkeligt for musikere, altså når drømme bliver slået ihjel. For det er jo mennesker, der har noget at byde på og ikke nødvendigvis skal være stjerner. Men personer som har en masse nærvær i deres lokalsamfund, og den musik vedkommende skriver kan noget på en bestemt måde. Men hvis man ikke kan mødes med dem, der sætter i scene, så bliver det aldrig til noget. Og det er præcis, hvad Uncover er: En mulighed for at dem, der skaber, og dem der sætter i scene og arranerer, kan finde hinanden. Det sværeste at forklare om Uncover er, at vi er neutrale. Det er så nyskabende i musikbranchen, og vi har en hjemmeside, der tilbyder en demokratiserende søgning.

Vi har lige lavet et samarbejde med Dexter i Odense. Så præsenterer deres booker Nicki sig for Uncover Musics platforms artister, og så melder disse tilbage. hvilke dage de kan. Så kan Nicki vælge mellem de interesserede musikere. Og når han laver opslaget, så kan han skrive, at han kun er interesseret i f.eks. roots, folk og singersongwritere eller andre kriterier. Uncover formidler bare Nickis behov videre til musikerne og musikernes interesser til Nicki, så på den måde har vi et ”musikdatingbureau”!

”Det var mig, der fik ideen, og det begyndte på et stort bookingbureau, hvor jeg stod på deres lister. Jeg har selv udgivet to EP’er og to fulde albums og spillet på mange festivaler, og da jeg var mest aktiv gav jeg nok omkring 250 koncerter i løbet af et år. Men jeg bestemte hurtigt, at der ikke er nogen, der skulle bestemme, om jeg skal være musiker, og hvor og hvornår jeg skal spille. Så derfor Uncover Music”, siger direktøren, der brænder for musikken og især for de mange talentfulde unge musikere.

”Vi giver musikerne en mulighed for en platform, hvor de kan præsentere sig, og de skal fortælle, hvad de koster, og netop det kan være svært for mange. Du skal tage præcis lige så meget i løn, så når du har været ude og spille, så er du tilfreds. Hvis man kommer hjem og føler, at det var for lidt, må man jo sætte prisen op. Jeg synes generelt, at musikere er dårlige til at sætte pris på det, de laver. De sætter gennemgående prisen for lav, måske fordi de ikke selv synes, det er noget værd og måske ikke har øje for, at andre kan lide deres musik. Men det giver kunderne et udgangspunkt at tage kontakt på”, siger Kris Herman. Og:

”Det er mange forskellige, der henvender sig, spillesteder, festivaler, skoler, højskoler, gymnasier, kirker, gadefester, værtshuse, virksomheder, storcentre og private. Vores kontor hjælper også med at finde på formatet f. eks. ”godmorgen- koncerter” på gymnasier og efterfølgende musik og sang med eleverne i musikundervisningen. Største opgave sidste år var et storcenter, der med tre dages varsel skulle bruge en musiker hver dag i den næste måned, men vi klarede det. En af fordelene ved Uncovers platform, er, at man kan række ud og spørge hvem, der vil spille hos os, og man får en reel chance, fordi man bliver booket på den musik, man leverer og ikke på andet”.

Direktøren slutter med et hjertesuk: ”Jeg er i bund og grund dybt frustreret over det såkaldte arbejdsmarked, vi har for musikere, der er så låst og koncentreret om få gatekeepers. Hvor Danmarks Radio er en af de store og ikke er sig sit ansvar bevidst, fordi de ikke anerkender, hvor stor magt P3 og P4 har over dansk musik. Der er jo musikere, som udgiver flotte albums, der aldrig bliver spillet, hvis man ikke kommer på P4s playliste. Det er klart, at de ikke kan spille alt, og det er ikke for at skyde på dem, men P4 nyder utrolig godt af den magt, de har, men tager ikke ansvar. Det ville være dejligt, hvis den nye musik kunne få en platform hos DR”.

Rootszone.dks udsendte mødte også en ung duo, der nyder godt af Uncover Music. Tvillingerne Jesper og Jonas fra Odense-bandet Twins of June, og her fortæller Jesper: ”Konceptet har været helt perfekt under corona, hvor det har givet os et kæmpe boost. Det er jo spillestederne, der slår koncerterne op, og så kan vi byde ind med dem, vi ønsker at spille, og så vælger arrangørerne musikken. Og når vi er tilmeldt Uncover Music, så får vi en mail, lige så snart nye jobs bliver slået op, og så kan vi vælge og vrage. Vi har spillet mere end 60 koncerter de senere år, så vi er godt tilfredse med samarbejdet”.

Twins of June kan høres her: https://www.youtube.com/watch?v=USRshAvAUjI

https://uncovermusic.dk/