Et træ kan ikke blive ved med at vokse, når det bliver skilt fra roden. Udsagnet blev indtalt på fonografvalse som fyndord til eftertiden af folkemindesamleren Evald Tang Kristensen i 1927. Han var betænkelig, for den opvoksende ungdom bliver stadig vænnet til at se fremad og aldrig tilbage. De unge interesserer sig ikke for, hvordan deres bedsteforældre har levet og virket.

Umiddelbart en universel problemstilling. Var det ikke salig Thorkil Knudsen, der sagde, at ungdommen ikke er, som den har været – og det har den aldrig været?

Rødderne er eksempelvis de gamle folkesange, som Evald Tang Kristensen i begyndelsen af det 20. århundrede ude på den jyske hede fik optaget på voksvalser og dermed bevaret for eftertiden.

Ulla Bendixen og Martin Ottesen, kernemedlemmer i det elektroniske folkemusikorkester Sorten Muld, har været i Det Kongelige Bibliotek og fundet nogle af de bemeldte optagelser. De har efterfølgende bearbejdet dem musikalsk under en devise, der kunne lyde: Det oprindelige møder moderniteten. En tanke falder på en parallelitet i den arkitektoniske verden med Inger og Johannes Exners interessante arbejde på Koldinghus.

”Stemmer i voks” kombinerer de oprindelige skrattende optagelser med Ulla Bendixens sangstemme, indpakket i nutidige musikalske arrangementer med både elektroniske og akustiske instrumenter. Martin Ottesen trakterer elektronikken, men bidrager også sammen med både Ulla Bendixen og en række studiemusikere på diverse strenge-, tangent- og slagtøjsinstrumenter. Således kunne det siges, at det oprindelige kittes sammen med moderniteten i et tidløst konglomerat.

Konceptet er interessant med dets nærmest mytiske udtryk og sfæriske lydbillede. Brede lydflader omgiver Ulla Bendixens spinkle, luftige og indfølte sang på underlaget af de gamle rå optagelser. Arrangementerne appellerer til at lægge sig ned og lukke øjnene.

De arrangementsmæssige variationer er ikke voldsomme, men det kan nok legitimeres med derved at fastholde den overordnede og lettere dragende stemning. Trods det bliver det afsluttende stilbrud, et arrangement af en oprindelig mundmusikalsk gengivelse af en syvspring, en form for forløsning. Den lader os åbne øjnene igen og vende tilbage.

Det er rosværdigt, at Ulla Bendixen og Martin Ottesen i en interessant og velskabt form minder os om væsentligheden i Evald Tang Kristensens arbejde og ord.

Spotify – Stemmer i Voks – diskografi