Denne lidt lange, men – synes vi selv – vigtige artikel har vi valgt at dele i to afsnit. Her er første halvdel, og anden del publiceres i løbet af torsdag. Altså en mini-føljeton. Bagefter kommer artiklen til at ligge i sin fulde længde.

Kan du huske de gode gamle dage, hvor man i aviser og tidsskrifter kunne læse om de nye udgivelser? Hvor man kunne få tilsendt en nyhedsliste med aktuelle pladeudgivelser, krydse af og sende den (stadig med snailmail) til f.eks. Millstream Records og få musikken tilsendt med et girokort, som man betalte på posthuset?

De gode gamle dage er faktisk kun få år siden. Ingen savner vel denne proces – det skulle da lige være den vejledende snak med Anni Lehman fra Millstream eller et andet levende menneske. Men hvad har vi fået i stedet?

Min påstand er, at folkemusikken er kommet alvorligt i klemme, hvad angår den indspillede musik. I takt med den nye teknologi med internet, netbetaling osv. er det blevet meget nemmere at klikke et par gange og voila – du har din favoritmusik på din computer. Men mange er imidlertid stået helt af og føler sig fremmedgjorte i junglen af medier og cyberspace. Sprogbarrierer, kommercialisme, id-paranoia og andre barrierer har forhindret mange i at følge den nye musik.

Tidligere havde man indtryk af, at man kunne følge med i, hvad der kom af nye udgivelser. Man samlede systematisk ældre og nye udgivelser. Nu er det meget svært overhovedet at få et overblik – med det resultat, at man er blevet tilbøjelig til sporadisk lytning.

The White Album

The White Album

Informationerne er blevet overvældende, men også derfor sværere at finde. De trykte medier har for længst glemt folkemusikken. Radio og TV må nøjes med enkelte ’nedslag’ på navne eller begivenheder. Også her på rootszone.dk erkender vi, at vi aldrig vil kunne give et samlet overblik over de mange nye udgivelser. En række nyhedstjenester tilbyder at sende e-mails med opdateringer, men de er ofte enten meget kommercielle og lavet af pladeselskaber, som naturligvis favoriserer egne produkter, eller sekteriske som kun dækker deres eget lille område, personligt eller musikalsk. Internettet bugner af oplysninger – med det resultat, at det er svært at fokusere på lige dem, man har brug for.

Formaterne er også blev så fragmenterede, at selv branchefolk ikke er enige om bare selve betegnelsen plade/album. Mange er stadig vant til at tænke i de gamle formater: Single (ét nummer), EP (3-4 numre), Album (Samling af numre) enten i LP-størrelse eller siden CD. Nu har vi også Mp3 og andre digitale formater. Jeg kan stadig huske min første reception for fire-fem år siden, hvor en ny udgivelse blev præsenteret. Hvor er den? Den findes kun sjældent fysisk nu – du finder den bare på internettet.

IFPI – brancheorganisation, som repræsenterer ’den indspillede musik’, da den jo har opgivet at kalde sig ‘pladebranchen’  – kan oplyse om stigende salg af indspillet musik. Det fordeler sig på streaming 63%, downloads 19% og fysisk musik 18%  ifølge seneste opgørelser fra første halvår 2014. Der er ikke opgørelser over salg af CD contra vinyl, men hvis tendensen fra tidligere holder, så halveres cd-salget, mens LP-salget fordobles hvert år.

Folkemusikken udgør jo kun en lille del af dette salg, som domineres af pop og rock. Vinyler (LP, maxi, EP og singler) sælger altså igen forholdsvis godt, men har endnu ikke fundet vej til folkemusikken. Mig bekendt er rootsagtige The White Album det eneste band med nyudgiven vinyl-LP herhjemme. Men den gammeldags LP er som nævnt hurtigt på vej tilbage, og pladespillerne dukker op igen, så her bliver der faktisk et nyt marked for folkemusikken.

Fortsættes i morgen d. 15. januar