Der er mange fugle på himlen i den yngre, norske hardangerfelebetvinger Benedicte Maurseths (f. 1983) univers. Udover sine solistprojekter har hun gennem årene deltaget i en del musikalske samarbejdsrelationer, herunder inden for teater og film. Med hendes egne ord er det skabende arbejde og det at gå i timevis på fjeldet to sider af det samme.

Begge dele kræver og fremkalder et nærvær og en dyb lytning, som gør sanserne åbne og klare og minder os om noget større end os selv. Hun er i sin tilgang inspireret af økosofi, en miljøfilosofisk tænkning, hvori mennesket ikke står over anden natur og dyreliv, men er en del af et økologisk system i gensidig afhængighed.

Musikken på ”Hárr” afspejler Benedicte Maurseths tilgang og filosofi. Den portrætterer landskaber på hendes hjemegns Hardangervidda og leder os samtidig gennem en naturvandring på vidderne. På Kollasj I og II trækker hun desuden med talte lydindslag af sine agrare forfædre tråde tilbage til familiehistorien. Således markerer hun både, hvad hun er rundet af, og hvad hun er. Definitionen på tradition.

Hendes hovedsageligt selvkomponerede melodilinjer på hardangerfelen bevæger sig på en baggrund af vibrafon, marimba, elguitar, kontrabas og elektroniske elementer. Den roligt fremadskridende og stærkt stemningsskabende musik anvender desuden ”musique concréte”, lyden af rensdyrklokker, fugle, insekter m.m. som en integreret del af kompositionerne. Traditionelle toner interfererer med fri improvisationsmusik og konkret natur. Fjeldets rolige og afdæmpede storhed.

Medspillerne udviser stor forståelse af og indlevelse i denne naturbaserede musik. Musikalsk malede billeder af de vidtstrakte fjeldvidder. Det er, hvad Benedicte Maurseth og musikerne formår at skabe på ganske overbevisende vis. Læn dig tilbage, luk øjnene og lyt.

Øverste foto: Øystein Haara

https://www.youtube.com/channel/UCA134TYWooQfPvdRYX7SfpQ

https://open.spotify.com/artist/5VNawhEHn67lEsShE23EMJ?autoplay=true