”Til et Folk de alle hører, Som sig regne selv dertil”, som Grundtvig skrev …

På den ene side er det vigtigt at vide, hvem man er, på den anden side bliver jeg lidt ked af den her kvalitative definitionsleg. For den ender uvægerligt bl.a. i det spor, hvor man skiller nogle fra, som dog alligevel har deres udspring i et tilhørsforhold til hele den store og mangfoldige ting, der er alment kendt som folkemusik.

Min egen position er, at da Huxi Bach på scenen (ved DMA 2016 i november) præsenterede det første band og gjorde opmærksom på den gale professor med alle computerne og maskinerne, ja, så var det mig, han snakkede om. Det var en præsentation, jeg var glad for. For den indeholdt mellem linjerne en påstand om, at folkemusik ikke er et dødt museumsobjekt, men kan udvikles videre ind i den nutidige musikalske virkelighed uden af den grund at give afkald på sin identitet.

Når vi så kaster os ud i at prøve at definere rammerne for, hvad folkemusik er, og dermed også for hvad det ikke er, så ender vi i noget, der på nogle parametre diskvalificerer noget, som vi da ellers er nogle stykker, der gerne vil have med i familien.

Det orkester, jeg optrådte med – Mallebrok – er på ingen måde akustisk baseret. Tværtimod. Og mit eget bidrag i orkestret er det mest fremtrædende eksempel på det faktum. Så den definition dumper vi på.  Vi indbyder heller ikke til deltagelse i form af “grib-dit-instrument-og-spil-med”. Vi arbejder med arrangementerne og indbyder folk til at lytte, lade sig glæde over de stærke tekster og melodier og (forhåbentlig) også over den indpakning, vi vælger til musikken. Så heller ikke der lever vi op til en definition, der også er i spil i debatten.

Men vi tager udgangspunkt i de gamle ballader og det materiale, som spillemandstraditionen har overleveret til os i nutiden. Enten (oftest) ved at spille materialet i egne versioner og i enkelte tilfælde ved efter egen ringe evne at tilføje til arven ved at komponere nyt materiale, der tager tråden op. Det placerer os klart og tydeligt i folkemusikgenren, og de tilbagemeldinger vi har fået, også efter DMA, tyder på, at det er vi ikke nødvendigvis de eneste, der kan høre.

Jeg kan i sagens natur kun tale for mig selv: Jeg elsker den nordiske folketone, herunder også den danske. Den er en del af mit musikalske DNA. Den rører mig dybt. Den rykker i mig med sit vilde og særlige swing. Den er med til at fortælle mig, hvor jeg kommer fra. Og jeg bygger videre på den tone og fortæller videre på den fortælling i en stor del af mit skabende, musikalske virke, pt. i særdeleshed i Mallebrok. Jeg spiller det ikke for at bevare en skrøbelig historisk kilde, der smuldrer som gammelt pergament, hvis ikke man behandler den med respekt. Jeg spiller det, fordi det er en slidstærk musik- og historietradition, der på smuk og fornem vis overlever, at jeg har bevæget mig fra det klaver og harmonika, som jeg før i tiden har leveret til skiftende folkemusikensembler, til den laptop, synthesizer og mixerpult, der i dag er mit instrumentarium.

Jeg regner mig selv til det folk, der består af folkemusikere og spillemænd, og vil insistere på dermed også at høre dertil, for nu at vende tilbage til Grundtvig. Og så gør det mig faktisk lidt ked af det, at vi skal snakke om genredefinitioner på en måde, som (sandsynligvis utilsigtet) kommer til at skubbe nogle væk fra scenen. Jeg kunne ønske mig, at vi kunne snakke om folkemusik på en inkluderende måde, der kan fortælle om alt det, som folkemusik også kan være – snarere end at forsøge at afgrænse det.

De to tidligere indlæg blev bragt hhv. 12. og 18. december og kan læses længere nede på siden.