”Lad os tage i byen og feste til noget middelaldermusik”. Det lyder måske underligt, men at det sagtens kan være rigtigt, erfarede jeg for nylig. Der er nemlig opstået en fornyet interesse for denne gamle musik, som man både kan danse til og synge med på.

Vi skal helt ned i musikkens dybeste rødder for at finde middelaldermusikken. Jeg kender ikke så meget til den, men jeg ikke er den eneste. Der findes nemlig så få facts om dens oprindelse og så usikker dokumentation om dens udbredelse, at det næsten er enhver frit for at definere og bruge den. Og det er der flere, der gør.

Forskere forsøger at dechifrere de gamle kilder, fordi folkemusikken er en væsentlig kilde til at forstå middelalderperioden, men musikkens autenticitet kan man stille spørgsmål ved. Meget af middelaldermusikken er kirkelig, og det er vel derfor, at man ofte knytter den til klassiske musik og kirkekoncerter. Det er imidlertid den verdslige og folkelige, som har vist sig at passe bedst ind i vores tid.

Enkelte orkestre som Valravn, Sorten Muld og sangerinden Eivør har ladet sig inspirere af middelalderen, og dele af pop-, heavyrock- og psych-folkmusikken har også her fundet en kilde til at lave ny musik, som har fået betegnelsen ’pagan’. Rollespil, film, tv-serier og dele af det historiske fantasyunivers har banet vejen for den nye interesse for middelaldermusikken. Foruden kirkerne og i skolernes historieundervisning er det først og fremmest de talrige vikinge- og middelaldermarkeder, som skaber engagementer til orkestrene. De senere år er antallet af danske orkestre, som primært spiller middelaldermusik steget, og de udgiver CD’er. Hvis du ikke kender dem, er her en kort præsentation af nogle af dem:

Virelai Pressefoto

Virelai Pressefoto

VIRELEI. Har spillet siden 1999 og givet over 500 optrædener også i resten af Nordeuropa. Jeg formoder, at deres fortid i Valravn bliver talt med. Jacob Lund: Davul, darbouka, slagtøj. Mia Guldhammer: Sang, slagtøj, fløjte. Martin Seeberg: Fløjter, bratsch, jødeharpe, skalmeje, sækkepibe og Søren Hammerlund: Drejelire, mandola og sang.

ALMUNE. (øverste foto)De optræder som band foruden at tilbyde mindre og andre besætninger. De har de seneste år spillet en lang række koncerter. Fornylig har de medvirket i tv-serien Historien om Danmark samt et lille indslag i TV- Avisen. D. 20. maj udkommer deres CD Bjergtagen.

PØBEL: Er Mads Kjøller-Henningsen: Hurdy-gurdy, shawms, fløjte, sækkepibe. Thor Ahlgren: Sækkepibe, laouto, recorder, kaval. Lasse Væver Jacobsen: Fidel. Rasmus Heebøll, diverse trommer og slaginstrumenter – og alle bidrager med sang. Ny CD ”Lux Luminium”.

MORO. Blev dannet i 2013. Det er en kvartet, som ikke er bleg for også at levere en god gang gøgl.

LURPAKKET. Hans Christian Molbech: Sang, fløjter, skalmeje, lur, Molly Granhøj: Sang, moraharpe, bouzouki, Troels Dueholm Nørgaard: Drejelire, skalmeje, tilinko, gemshorn, sang, Lone Amtoft Jacobsen: Trommer, percussion, sang. Janne Aagaard: Sang, fløjter, ding, dans.

IRIS. Blev dannet i 2004 og består af Bolette Roed på blokfløjte, Poul Høxbro på pibe og tromme, Miriam Andersen, sang og middelalderharpe samt Birgit Goris på fidel (vièle).

Moro

Moro

GÔTTERFUNKEN har også udgivet en CD. Kvintetten består af Frantz Nicolaus Klindt Nielsen: Trommer, fløjte, sang. Laura Marie Klindt Nielsen: Sang, fidel. Christiane Sophia Klindt Nielsen: Fløjte, skalmeje, trommer, sang. Camilla Nicolaisen: Nonnegeige, sang. Ursula Frederikke Klindt Nielsen: Mauracho, viola de gamba, fløjte, skalmeje, sang.

LURIFAS spiller børnevenlig middelaldermusik.

Desuden er der en række orkestre, hvor middelaldermusikken indgår i repertoiret: Ensemble Nicolaus, Krydsfelt, Via Artis Konssort m.fl. Foreningen Musicantiga består af en række musikere, som formidler historisk musik, også fra andre perioder end middelalderen. Skjaldesang.dk er et bureau, som tilbyder gammel musik til mange slags begivenheder.

Orkestrene er naturligvis repræsenteret på internettet og på sociale medier. Mange præsenterer sig meget flot, her er yderligere info, og der er også historiske og tekniske beskrivelser af de gamle instrumenter. Det anbefales at se hele æstetikken og deres imponerende dragter og naturligvis tage ud og opleve dem live.