Sangerinden Eivør Pálsdóttir fra klippeøerne i Atlanterhavet har fået hård hud på fingerspidserne, flere flækkede negle og blå mærker på lårene.
Det er arbejdsrelaterede gener efter hun er begyndt, at gå mere hårdhændet til guitaren, og bruge tamburinen med større kraft.
Eivør har skiftet til en mere rocket udgave, og det er en genre, som hun tidligere har stiftet bekendtskab med i bandet Clickhaze, som var et rockband, der var meget kendt på Færøerne, og blandt andet vandt en rockkonkurrence, og det var der, det hele startede for Eivør.
Eivør er født i Nordragøta, en lille landsby på østkysten af Eysturoy, og det siges, at hun kunne synge før hun kunne gå.
Selv fortæller Eivør: ”Folk synger generelt meget på Færøerne, og folk er glade for at synge. Så der bliver altid sunget til fester og til alle andre sammenkomster. I mange år havde vi slet ingen instrumenter på Færøerne, så i rigtig lang tid havde vi kun sangen og dansen. Så vi hoppede rundt til kædedans og sang. Og derfor tror jeg at sangene og melodierne er kommet til at stå stærkt.”
Om sit musikalske skifte fortæller Eivør til Rootszone: ”Jeg besluttede mig for at ville lave det næste album live i studiet med et band. Så jeg samlede folk sammen, som jeg gerne ville arbejde sammen med, og det er endt med, at jeg nu har bevæget mig i den mere rockede retning, og som jeg nu vil beskæftige mig med de næste par år. Jeg har arbejdet med en ny cd, som udkommer til efteråret. Og her har jeg både skiftet lyd og stil og spiller mere rocket. Så det er en meget spændende ting for mig at prøve. Jeg føler jeg bevæger mig hele tiden, og har nu været i lang tid i folkemusikkens lydunivers. Men før jeg kom så langt var jeg i rockbranchen, så jeg har vippet mellem de to musikarter, så derfor føles det naturligt for mig. Men jeg tager da nogle af mine rødder med, for jeg er altid blevet inspireret af naturen, og af at høre musik i mange forskellige stilarter.”
Om den nordiske stilart indenfor musikken siger Eivør: ”Der er selvfølgelig forskel mellem de forskellige skandinaviske lande, men jeg tror også der er en rød tråd et eller andet sted, så man kan høre, at det stammer fra Skandinavien. Man kan høre det i tonerne og fraseringerne. For eksempel, hvordan man fraserer tonerne i Færøsk folkemusik, men også i svensk og norsk, men nu kender jeg ikke så meget til dansk folkemusik, selv om jeg kommer en del rundt i Danmark. Men jeg synes selv, at der er lidt melankoli til fælles mellem de nordiske landes musik.”
Med disse ord var Eivør klar til at gå på scenen på Train i Århus, og selv om hendes fantastiske stemme på et par numre var tæt på at drukne i en voldsom bas, så blev det en stærk koncert med en flere spændende numre på programmet, som eksempelvis ”Undo your mind”, ”It is cold outside” og ”Close to be free” sidstnævnte tilsyneladende en stille sang, indtil den barfodede Eivør og bandet eksploderede i et musikalsk inferno, hvor hendes stemme fik frit spil.
Kate Bush har været en inspirationskilde for Eivør, og hendes ”Hounds of love” blev også taget under kærlig behandling i en moderniseret udgave af den færøske sangerinde.
Det musikalske skifte klædte den unge sangerinde, hvis stemme er fantastisk fascinerende, og uanset om hun synger stille og næsten skrøbeligt, eller om hun lader sin stemme bruge fuldt ud, så det er nærmest er skrig og råb, så er der ingen tvivl om, at hendes vokal ikke findes meget bedre i Skandinavien.
Det demonstrerede hun i det ene af de to ekstranumre, hvor hun sang en karakteristisk færøsk sang, og hendes stemme kom til sin fulde ret, kun til eget akkompagment fra en shamansk tromme.
Men hvis Eivør fortsætter med den rockende stil, så vænner hun sig vel til de blå mærker og de knækkede negle.
www.eivor.com
www.myspace.com/eivorpalsdottir