Albummet er et stykke musikalsk lokalhistorie fra Härjedalen i Jämtland i Midtsverige eller Tjernlanden (Tjern: Lille skovsø), som det bliver kaldt i titelmelodien. Der er enkelte nyskrevne melodier, men ellers er det gamle spillemandsmelodier, salmer og folkeviser, som er fundet frem fra fortiden. Teksterne til viserne må vi tænke os til eller selv forsøge at finde, for dette er ren instrumentalmusik.
Violinerne er forventeligt meget dominerende instrumenter her, men suppleret med diverse fløjter spillet af Göran Månsson, giver det alligevel nogle forholdsvis varierede melodistemmer. Det rytmiske og harmoniske er meget begrænset til enkelte numre med guitar, bouzouki og kontrabas.
Anders Thunell, Olav Mjelva og Lasse Sörlin er ikke kun musikere fra området, men velrenommerede skandinaviske spillemænd. De udfører samlingen af melodier professionelt med udsøgt teknik og tone, hele albummet er behændigt præsenteret i diverse dansearrangementer af alle fire.
Ikke mindst er deres grundige research værd at kende og påskønne. På næsten arkæologisk manér har disse spillemænd brugt masser af tid på at lede efter gamle og obskure viser og melodier. Og de har ikke kun fundet dette flotte udvalg, men også overleveringer, folketro og anekdoter som f.eks. om polskaen Eggen:
Imber Ols-Ola fra Âggen uden for Sveg skulle ifølge Halvar Ålslund fra Lillhärdalen have være den ’værste af alle’ til at spille violin. Efter han havde spillet til bryllup seks uger i træk, så hørte han violinen spille af sig selv og rørte den aldrig mere.
Selv om musikerne til dels varierer tempo, toneart og instrumentering, så vil sådan et album med 16 melodier nemt bekræfte alle fordommene om spillemandsmusik. Dette er altså ikke et album, som er beregnet til samlet lytning ligesom meget moderne musik, men en samling melodier, som er fundet frem fra musikhistorien og folkloren, og som nu er bevaret for eftertiden. Lyt til de enkelte ’låter’ og nyd dette stykke kulturarv, som er dansant, og som længe klinger smukt i ørerne.