Svendborg kan noget. One-Eyed Mules to centrale personer Rasmus Dall og Uffe Ipsen var med års mellemrum flyttet til byen. Da trommeslager Christian Rindorf og guitarist Rasmus Skovgård ligeledes havde bosat sig i det sydfynske, lå mulighederne åbne for at indlemme sidstnævnte og dermed genoplive det i et par år henslumrende band. Rasmus Dall har haft sit at se til med bandet Folkeklubben.
One-Eyed Mule har lige knapt 20 år på bagen med sine rockede og kantede sange, baseret på ældre amerikansk roots-musik. Siden pladedebuten i 2006 har de gennem hele seks udgivelser på deres egen måde forfinet udtrykket i retning af det lidt mindre kantede og noget mere eksperimenterende med forskellige udtryk. På de seneste udspil har keyboardets muligheder fyldt en del mere i lydbilledet på bekostning af de mere ”håndholdte” instrumenter, især de akustiske. Suppleret med en særdeles bastant anvendelse af rumklang i produktionen er udtrykket i dag ganske anderledes end udspringets tørre og skramlede udladninger.
Det er hørbart på den netop udkomne ”Bird of Passage”. Rasmus Dalls vokal pakkes ind i sfæriske keyboards og guitar, som hovedregel strømførende, samt maskinrummets bas og trommer. Rune Højmark sidder som også tidligere ind med pedal steel-guitar, ligesom diverse gæstemusikere bidrager til lydbilledet med lidt af hvert her og dér.
Man må lade One-Eyed Mule, at de har fået skabt et lydbillede og et udtryk af stærkt personlig karakter, som umiddelbart vurderet ikke læner sig op ad noget som helst andet. Udgangspunktets kant og skramlethed er nok til dels bevaret, men nu indlagt i en vældigt storladen produktion. Musikken må karakteriseres som modsætningen til det tilbagelænede og uvedkommende. Den eneste måde at komme udenom dens markante appel er at slukke for den.
Hvorvidt man bryder sig om den vældige anvendelse af rumklang, følger den gamle regel om smag og behag. Det samme gælder nedtoningen af de akustiske instrumenter. Derimod kan man ikke snakke sig udenom kvaliteten i One-Eyed Mules personlige og pågående udladninger. Man efterlades ikke uantastet.