Det er en mikrofestival, siger de selv, men alligevel byder alternative FFFF på musik fra 10 lande, og det gør den i dagene 20. til 22. juli – altså nærmest nu og med musik fra flere hjørner af verden. Udover skandinaviske navne præsenteres musik helt fra Uganda, Irak og Canada og fra England, Frankrig, Polen og Tyskland og med i alt 20 koncerter.
Der er lagt op til en megabroget musikpalet. Her må lige indskydes, at alle partoutbilletter allerede er udsolgt, men der er mulighed for (et begrænset antal) dagsbilletter ved døren i Sønderho. Fanøs nysgerrige mikrofestival for folkemusikalske eksperimenter favner alt fra irakiske sange med sjæl og østafrikansk dansefest til minimalisme, hjemmebyggede instrumenter, nordisk folkemusik og mikrotonalt – intet mindre – fjeld-rave. Det lyder som norsk trance-folk, tænker jeg.
Festivalen startede i 2010 og skabte hermed et unikt eksperimentarium for anderledes folkemusikalske toner og fra hele verden i Sønderhos og Fanøs dejlige rammer, hvor folkemusikken har en helt speciel plads med stærkt fokus på det traditionelle, men med plads og lyst til også at komme ud i folkemusikkens skæveste afkroge i al fald denne ene gang om året.
De 20 koncerter på programmet byder på den irakiske sangerinde Nadim Al Khalidi i duo med svensk/etiopiske Cassius Lambert på bas, canadiske kultguitarist og sanger Eric Chenaux og den engelske percussionist Bex Burch præsenterer det, som hun selv kalder postpunk, improv rodet minimalisme. Den polske trio Sutari står for feministiske folketoner, mens franske Loup Uberto giver publikum sine egne specielle lydudfordringer på hjemmebyggede instrumenter. Dans står klart på programmet med ugandiske Leo PaLayengs østafrikanske musik.
Vi skal ikke glemme vores nordiske folkscene, som rykker med mange nye, yngre og markante navne som den svenske duo Vågspel, det norsk/svenske projekt Ævestaden, Rasmus Kjorstad og altså den særlige mikrotonale fjeldtechno fra norske Naaljos Ljom. Ligeledes i Danmark boende tyrkiske Orhan Özgür Turans nye syrede duo Thorhan, KosmiK KloK, Mija Milovic, Maria Bertel og trioen Kammer, som har indspillet et album på Fanø. Fra Tyskland kommer Ronja, og så er her endog et par stykker mere på det vidtfavnende program.
Fanø Free Folk Festival drives af frivillige og kalder sig selv ”en mikrofestival for nye møder mellem folkemusikalske traditioner og nye eksperimenter”. Det lyder da immervæk sådan – og der er stor interesse for den. Mon ikke der også krydres med de helt lokale spillemænds ekvilibrisme.
Festival #12 er lokalt støttet af Fanø Brugsforening og Camping Klitten foruden af Statens Kunstfond, PULS, KODA Kultur, Fonden Roskilde Festival og præsenteres i samarbejde med ALICE og Kirkerne på Fanø.