Cara er næppe et navn, der klinger bekendt i ret mange øregange, men de har ikke desto mindre været en del rundt i Europa. Orkestret har overvægt af tyskere, nemlig Gudrun Walther på vokal, violin og harmonika, Jürgen Treyz på guitar og Rolf Wagels på bodhran. Sidstnævnte instrument peger i retning af Irland, og med sig har de tre tyskere da også irske Ryan Murphy på uillean pipes og fløjter foruden skotske Kim Edgar på klaver og vokal. Karakteristisk for den tyske folkemusikscene, hvor de fleste udøvere ikke dyrker deres nationale traditioner, er den irske musik som antydet temaet for Cara. Så er formaliteterne vist behørigt på plads.
Gudrun Walther mestrer naturligt ikke den særlige irske dialekt, som gør de irske sangere så karakteristiske, og det virker umiddelbart som en mangel på trods af hendes ganske kapable sangstemme. Hun formåede også på sine instrumenter at spille godt og tæt sammen med Murphy, men i rytmegruppen lå især Treyz med sin guitar en anelse ”bag beatet” – som det hedder – og var det nu The Band, vi talte om, ville det have været en markant fordel. Men i denne musik var det med til at hindre det tæt swingende lydbillede, som genren kræver – og som vi her på festivalen kunne opleve hos rutinerede irske Altan.
Udover det kunne der ikke for alvor sættes fingre på Cara-musikernes tekniske formåen. Med undtagelse af Walther mangler Cara dog umiddelbart lidt af den appel og udstråling, som repertoiret lægger op til.
Musikken blev fremført med gode og varierede arrangementer – i modsætning til samme Altan, hvor netop det havde været ønskeligt, bare for igen at sammenligne med et af denne musiks topnavne.
Den traditionelle irske musik har gennem mange år været dyrket lidenskabeligt af musikere og bands fra det meste af den såkaldt ”vestlige” verden, og Cara hørte, trods forbeholdene, ikke til de ringeste repræsentanter som denne anmelder har lagt ører til.