De såkaldte showcase-koncerter giver de deltagende musikere en mulighed for at præsentere sig for et publikum bestående mest af branchefolk og kan derfor være værdifulde skridt frem i karrieren.
Anna Ekborg Hans-Ers fra Sverige gav en koncert med soloviolin og det gør man ikke i dette forum uden at have en vis musikalsk tyngde. Og det har hun. Soloalbummet fra 2021 og resten af hendes præstationer har givet hende mange nomineringer og musikpriser, og det var tydeligt, at hun ikke bare beherskede sit instrument til fuldkommenhed, men også havde tilføjet smagfulde nuancer til den traditionelle spillemandsmusik, som er hendes rødder.
Norske Synnøve Brøndbo Plessen præsenterede også en hyldest til den traditionelle spillemandsmusik. Hun havde et repertoire fra Folldal, Østerdal og Trøndelag. Hun gjorde det bare med solosang. Med en blanding af ’lydord’ og ’farvede toner’ kunne hun ikke bare efterligne en violin, men gav nærmest tekstbrudstykker til de oprindelige instrumentalnumre. Dette illustreres nok bedst ved at lytte til hende. Kan man danse til sådan noget? Ja, der var gang i dansegulvet til hendes koncert.
Tsuumi Sound System er et stort finsk ensemble, som allerede er veletableret. Det har udgivet en række albums og turneret i store dele af verden. Man kunne også mærke rutinen hos musikerne, deres avancerede arrangementer var meget præcise Også disse musikere har dybe rødder i folkemusikken, men de har valgt at lave musik, som især i rytmesektionen og med brug af improviserede soli har skabt en meget urban og dansant musik. (øverste foto)
Danske Sylfide kan man ikke danse til, det er lyttemusik. Svævende og næsten uden rytmer bliver lytteren så til gengæld ført ind i et nutidigt univers af personlig overvejelser og sårbarhed. Omdrejningspunktet er Helene Tungelunds tekster, hendes klare sangstemme og hendes harpespil. Med Nevesta’s Voice og Sylfide har hun modtaget flere DMA Roots-priser.