Voksne mænd med store, runde øjne går rundt og kigger beundrende på de udstillede instrumenter. I et hjørne sidder en ung mand og er helt væk i den banjo, han prøvende spiller på. I instrumentteltet på Tønder Festivalen viser fem instrumentmagere og to forhandlere deres instrumenter frem for nysgerrige – både dem, der bare vil kigge og dem, der vil pille og spille. Her tales fagsprog, og udenforstående kan ikke forstå ret meget af, hvad der bliver sagt.
Jakob Reitz sidder bag sine guitarer, der står udstillet på et bord i instrumentteltet. Med et øje på de forbipasserende nysgerrige, fortæller han, at det er femte gang, han har en stand i instrumentteltet. Den 30-årige guitarbygger har bygget guitarer i 15 år og levet af det de seneste fire år. Jakob Reitz har et værksted, men ikke nogen butik, så for ham er instrumentteltet en god mulighed for at vise sine ting frem til et relevant publikum. Her møder han nye kunder, selv om der tit går flere år fra det første møde i instrumentteltet til en handel er i hus.
Synergi
Instrumenteltet dukkede op på festivalpladsen første gang i 1991. Allan Buus, der er administrativ leder på Tønder Festivalen fortæller, at der er en oplagt synergi i at præsentere levende musik på rigtige instrumenter – og så vise de samme instrumenter frem, så man kan røre ved dem.
”Her kan publikum prøve at høre og føle et rigtigt kvalitetsinstrument og tale med den, der har bygget det”, fortæller han og tilføjer:
”Der ligger selvfølgelig også en bagtanke fra os i at have en lille guitarstrenge-plektre-fløjtebutik lige midt i det hele.”
Nye og reparationer
Jakob Reitz bygger guitarer, mandoliner og el-basser på bestilling. Han udfører også reparationer i værkstedet i Skals. En kvinde kommer hen og spørger Jakob Reitz, om han kan reparere en kontrabas. Han spørger til, hvad der skal laves på den, og det forklarer kvinden. De diskuterer lidt frem og tilbage, før han anbefaler hende at få en violinbygger til det. Alligevel tager kvinden Jakob Reitz’ visitkort med.
Jakob Reitz forklarer: ”Jeg har ikke nok forstand på eller interesse i den type instrumenter. Så er det mere fair at henvise til andre.”
Han smiler: ”Vi skal jo ikke lave skade på instrumenterne.”
Helene Overgaard Krüger