I forbindelse med anmeldelsen af Mika Akims debutalbum Till Kroppen, der netop er udkommet, stillede jeg hende nogle spørgsmål om bl.a. inspiration, spilleteknik og streaming. Mika Persdotter står bag projektet/bandet Mika Akim, Her følger spørgsmål og svar: Du spiller bratsch, men er det kun dig, der spiller på pladen? Det lyder som et helt orkester?
”Grundlaget på pladen udgøres af viola d’amore og sang. Oven i det er der lag af lyd, gamle kassettebåndsindspilninger, fugle, telefonsamtale.Sammen med bratschisten Tove Bagge har jeg lagt et lag af strygere/bratsch. På det sidste nummer spiller jeg ngoni sammen med Ossian Ward, som spiller guitar. Jeg har selv indspillet og produceret albummet og har altså Tove Bagge og Ossian Ward med på musikken”.
Hvad er dine inspirationskilder? ”Livet, havet, gåture, mennesker – lige fra Mariam The Believer, José Gonzalez, Maggie Nichols, Björk, Sara Parkman, Courtney Marie Andrews, Kaija Saariaho, Tinariwen, Adam Hurt, Terry Riley, til Sam Amidon og Bruce Molsky”.
Hvordan er din teknik, når du spiller? ”Viola d’amoren spiller jeg mest som en guitar, pizzicato, men på nogle af sangerne spiller jeg med bue. De fleste bratschlyde på albummet er lavet med bue, mange gange improviseret med “naturlige” effekter, spillet med alternative spilleteknikker, der skaber forskellige lydlandskaber”.
Pladen er vist din debut. Hvordan vurderer du cd-mediets fremtid? Er streaming vejen frem? ”Ja det er min debut! Jeg har udgivet musik sammen med min strygekvartet Halvcirkel før – både på vinyl og på cd. “Till kroppen” udgiver jeg på mit plademærke, Krumelur Records, fysisk som cd og kassettebånd, og på alle digitale platforme. Angående streaming synes jeg, at det er svært at sige. For mig er det helt sikkert noget med, at jeg stadig gerne vil have noget fysisk i hånden, så det føles helt rigtigt. Cd’en har længe været ”outdated”, men det er et praktisk format, og det er nostalgisk. Vinyl er det produkt, der har mest ”vibe” og autentisk kvalitet. Men det er bare så dyrt, og det optager megen plads”.