Albummet “In The Game” fra 2021 er stadig et vigtigt vendepunkt i irske Susan O’Neills karriere. Samarbejdet med Mick Flannery var nemlig så vellykket, at det udløste en række nomineringer, priser og stor international anerkendelse. På Tønder Festival 2022 kunne vi opleve dem ’opføre’ store dele af konceptalbummet.
Hun havde da også et par sange fra albummet på torsdag aftens sætliste, men koncerten var en slags prøve på, om hun kan stå på egne ben som soloartist. Det kan hun! Hun er en fuldt udviklet soloartist. Bare hendes vokal er nok til at bjergtage alle lyttere, og hendes evner som komponist lader til at holde samme højder som ”In The Game”. Det beviste hun med sine vedkommende sange fra den nye EP ”Now You See It” samt en enkelt The Avett Brothers-fortolkning.
Selv om hun benyttede en af de billigste akustiske guitarer på markedet, så fik hun optimale lyde ud af den bl.a. ved hjælp af en række eksotiske måder at stemme guitaren på. Med en fortid i et hornorkester kan det ikke undre, at hun tillige viste, at hun også er en udmærket trompetist samt at hun med lethed benytter en række andre instrumenter. To brødre hjalp med lidt afdæmpet backing på elguitar og trommer, men ved hjælp af en kreativ brug af loop- og andre lydeffekter kunne hun frembringe indtrykket af en helt orkester.
En intimkoncert i et gin-destilleri samt optrædener fredag og lørdag på hhv. Harders, Svendborg og på Gisselfeld Kloster er de eneste koncerter, vi oplever i denne omgang, men at vi hører mere til Susan O’Neill, er jeg ikke i tvivl om.