To koncerter lørdag aften på Spot, som måske ikke lige var de mest ”folkede”, men alligevel i det eksperimenterende grænseområde. Begge koncerter skilte sig ud fra mængden på hver deres måde med spændende nytænkende musik og optræden.
I Aarhus Musikhus’ fjerneste hjørne ligger Klubscenen. Da publikum blev lukket ind til koncerten med Mary Jean, stod bandet allerede som fastfrosset på scenen. Sangerinden Mary Jean var i gult, mens de tre medlemmer af bandet var helt i hvidt. Der var en lidt højtidelig stemning, næsten spirituel, og bandets fire medlemmer stod musestille afventende. Men da Mary Jeans vokal havde lydt, og de to korsangerinder Emillie Vestergaard og Nana Cecilie Bøvling, der også brugte slagtøjet flittigt, satte rytmen sammen med bassisten Tobias K. Nielsen, så var det nu publikum, der blev fascineret og fastfrosset af stemningen og musikken, som stille og roligt bølgede ud.
En blanding af singersongwriter, afrikanske toner med lidt jazz og så alligevel noget helt andet, men det hele forbundet til musikkens traditioner og rødder. Koret understøttede sangerindens fløjlsbløde vokal både med sang og smægtende rytmer fra diverse slagtøj, og hendes stemme formåede at trænge gennem det halvmørke rum, både messende og indtrængende.
Fælles med Klubscenen var der på Bora Bora også hvidklædte skikkelser på scenen i et halvmørkt lokale. Kvintetten IKI (øverste foto) bestod af finske Johanna Sulkunen, Guro Tveitnes fra Norge og de tre danske sangerinder Anna Mose, Kamilla Kovacs, og Jullie Hjetland. De var alle ukendelige i deres helt hvide kjoler og masker, der dækkede en del af deres ansigter.
Det blev en koncert med vokalekvilibrisme på højt plan, hvor melodier og stemmer blev forvrænget og manipuleret med. Der var soloer, duetter og flerstemmige toner fra de fem unge, anonyme kvinder, som både var arrangeret, men også med improvisationer i et både stemme- og lyshav.
IKI forstår at afprøve det jordnære med det eksperimenterende, hvor vokalerne er instrumenter, og lade nysgerrigheden og nytænkningen komme til et stærkt udtryk ved koncerten.