Efter at lyttet til musik i mange forskellige afskygninger i op mod 10 timer, så var det stadig med gårsdagens mange musikalske indtryk hængende i baghovedet.
Spot Festival centrerer sig omkring Aarhus Musikhus, der har seks scener i gang under hele festivalen. Udenfor i det afspærrede parkområde er der to udendørs scener, og endelig kan man gå ind i Ridehuset, som også ligger inden for området ligesom spillestedet Headquarters. Ja, og så ligesom sidste år den nordjyske bus fra Aalborg, som også har intime koncerter
Godsbanen havde fem spillesteder fredag og tre lørdag, og foruden det 10-11 andre steder rundt omkring i byen. Dagens første koncert stod Stine Klingsten for på Klostertorv, hvor Spot i samarbejde med den hyggelige cafe Zanders og Fairbar havde opstillet en scene med god plads både til udeservering og til forbipasserende publikummer.
Stine Klingsten blev hædret med ”Helgeprisen” i 2020, og hun har forstået at udnytte sit store potentiale. Hun stod bl.a. på scenen ved årets Strib Vinterfestival i februar og er klar til sommerens Skagen Festival.
Her gav hun en fin koncert med mange gode tekster i rootsfolkrock-stil med sit glimrende band, og mange passerede ikke forbi, men blev hængende og lyttede til hendes fine toner, da hun fangede mange med sin charmerende og udadvendte optræden.
Stormagasinet Salling har i mange år haft mange besøgende på seværdigheden Rooftop. Her var der også koncerter, og man kunne bl.a. lytte til gode melodier fra Emely, selv om det så var i den mere poppede genre.
Jeg tror aldrig, før der er blevet sunget på sønderjysk i Store Sal i Musikhuset. Men Rikke Thomsen synger både med stolthed og stor glæde alle sine skønne melodier på uforfalsket sønderjysk! Og selv om en radiovært mente, at hendes sang ”Vausen” vist handlede om en hund, så tager hun det roligt med et afvæbnende smil. Så selv om der nok ”smuttede” forståelsen af et par ord for nogle af publikummerne, så var hun et meget populært navn på festivalen.
Unge nordjyske Charlotte Amalie med band præsenterede en lang række personlige sange med tekster, som gik helt ind under huden på publikum på Klubscenen. Hun er en meget dygtig pianist og har en helt igennem fantastisk stemme, der spænder vidt, så man indimellem tænker på færøske Eivör. Hendes musik bevæger sig fra det melankolske roots til indie med elektroniske toner. Hun blev efterfulgt af singersong-writer Sophia HP, der fik den værst tænkelige start på sin koncert.
Hun havde kun lige slået tonen an til første nummer, da strømmen forsvandt. Et hurtigt teknikercheck kunne afsløre, at det ikke bare lige var et relæ eller sikring, der var gået. Så band og publikum måtte forlade spillestedet, mens flere teknikere gik i gang. Det tog ca. en halv time, inden fejlen var fundet, og alle kunne vende tilbage. Det kunne nemt have slået en ung musiker med band ud, men Sophia HP tog det i stiv arm og gav en udmærket koncert med fortrinsvis stille toner med melankolske melodier med afsmitning fra både jazz, folk og pop – og alle numre med fine tekster.
Folkestedet lagde også lørdag scene til folkemusik i høj klase med fyldte tilskuerpladser. Trioen Vesselil gav som vanligt en koncert med skønne numre fra bandets store bagkatalog. Trioen med de to violinister Clara Tesch og Elisabeth Dichman samt Maja Aarøe Freese på cello spiller både traditionelle folkemelodier med sang af Maja, men også fornøjelige ballader, valse, scottish, reels og polkaer, så det er svært at holde benene i ro. Men med publikumstilstrømningen var der ikke plads til de store fysiske udfoldelser, men så kunne man til gengæld nyde trioens høje musikalske standard.