Det er vist ikke et dogme, men el-instrumenter er meget sjældne på MoPF. Derfor var der nogle af os, der spidsede ører (og andre som forsvandt), da et halv-elektrisk orkester testede lydanlægget i Café-scene-teltet? Jeg var nok næsten den eneste, som kendte bandet, der skulle spille. Deres optræden var ikke annonceret, da det jo skulle være en overraskelse, og de har kun spillet én gang før i denne region.

Dengang gav jeg – på dette site – denne karakteristik: ”Der er tale om Andreas Laursen med band fra Aalborg. Ikke kun hans vellykkede sang Bonderøv i Hipsterklæ’r, men også de fleste andre af hans sange har denne særlige evne til at gøre dagligdags beretninger vedkommende, skarpe og interessante”.

Selv om Laursen med band virkede som en fremmed fugl her blandt drejelirer og krumhorn, så blev han taget vel imod. Og festivalen fik tilført nogle nye, aktuelle sange som kosttilskud til det traditionelle instrumentalrepertoire rundt omkring på hele festivalområdet. Nu fik vi ikke den om bonderøven, men Laursen spillede en række af sine nye sange og gav også sin bramfri bluegrass-version af (Sådan er) Kapitalismen. Til sidst modtog han Helgeprisen, og må det være en opmuntring til at skrive flere skarpe, satiriske sange. Dem kan vi ikke få nok af.