Åbyhøj og Lucas-kirkerne var ramme om to af de sidste koncerter under årets Folk festival i Aarhus. Dog fastslog præsten i Åbyhøj kirke i sin introduktion til Spillemandsmessen med Jydsk på Næsen, at der ikke var tale om en koncert, men om en gudstjeneste.
Jydsk på Næsen (øverste foto) består af de to violinister og komponister til Spillemandsmandsmessen Michael Sommer og Ivan Damgård, bassisten Poul Erik Skakke og Jesper Vinther Petersen på harmonika. Orkestret fejrer i år 40 års jubilæum, og så var søndagens Spillemandsmesse nummer 150!
Selv om det ikke er en decideret koncert, så spillede Jydsk på Næsen en meget væsentlig rolle med samspil mellem bandet, præsten, de to kor, der til lejligheden var sammensat af Åby Sogns kirkekor, og Cassiopeia-koret samt menigheden, som talte omkring 150 kirkegængere.
Ind imellem salmerne og prædikenen viste Jydsk på Næsen, at en gudstjeneste ikke behøver at være kedelig. De havde sat deres egen dagsorden for arrangementet, så salmerne og diverse mellemspil blev spillet som polkaer, march, valse, sekstur og scottish. Gudstjenesten mindede lidt om den oplevelse, som man bl.a. kan opleve i den Abessinske Baptist Kirke i New York. Og det var helt befriende, da den kirkelige handling var afsluttet, så man kunne applaudere kvartetten. Den beviste, at trods 40 år så er de ”still going strong”, selv om det altså ikke var en koncert, og man kunne virkelig nyde den musikalske del med de fire meget velspillende musikanter.
Fra forstaden mod vest kunne man så tage til Aarhus midtby og gå en tur i Lucaskirken. Her var krypten pyntet op til en kirkekoncert med Jensen, Bugge & Høirup. Det vil sige Mette Kathrine Jensen Stærk på harmonika, violinisten Kristian Bugge og Morten Alfred Høirup på guitar.
Der blev skabt nærhed og intim stemning, da man sad i rundkreds inklusive trioen. Præsten trådte inden for cirklen nogle gange for at berette kirkens ord mellem de fem salmer, der var på dagens program foruden et par mellemspil af Jensen, Bugge & Høirup. De fik musikalsk følgeskab af et par publikummer, da man kunne komme inden den kirkelige handling og øve lidt med trioen og så deltage i nogle af numrene.
Ligesom i Åbyhøj kunne de tre dygtige musikere løfte melodierne og samtidig skabe en harmonisk og emotionel atmosfære