Målet med LMS ”Levende Musik i Skolen” er at give alle skoleelever i hele Danmark mindst en koncert om året med levende kvalitetsmusik.
Der er et stykke til målet bliver nået, men det går den rette vej. Det ved blandt andet eleverne i Løsning og Skovby, der har været til koncert i den seneste uge, og fået en oplevelse med levende musik, de ikke i forvejen havde noget kendskab til.
De yngste årgange mødte op i Løsning for at møde Klezmerduo med Ann-Mai-Britt Fjord og Henrik Bredholt, mens de ældste elever i Skovby skulle stifte bekendtskab med den mere traditionelle folkemusik med kvartetten Basco på scenen.
Sara og Benjamin fra 2. klasse i Korning Skole, var sammen med klassekammeraterne blevet inviteret til Løsning til dagens koncert. Deres klasse have øvet sig på en sang og dans fra repertoiret, som Benjamin fortæller: ”Vi har øvet os sammen med Maria, vores musiklærer, der spiller harmonika.” Og Sara tilføjer: ”Vi skal synge en sang om en ged, der springer rundt og danser. Og jeg tror, at det er spændende musik, vi skal høre.”
Klezmerduo kastede sig ud i deres program og fik næsten alle børnene fanget fra første strofe. Og børnene var hurtige til at følge Henriks opfordringer til at klappe og finde rytmen.
De lyttede også interesseret, når Ann-Mai-Britt fortalte om Balkanmusikken og duoens oplevelser, eller når Henrik fortalte om hans forskellige instrumenter. Især hans jødeharpe vakte stor opsigt. Der var en der spurgte, om det var tandtråd han spillede på, inden det lille instrument blev fremvist!
Men der blev klappet, sunget og danset, så det var en fornøjelse, og der var et hav af fingre i vejret, da Klezmerduo efterfølgende svarede på spørgsmål.
Efter koncerten kunne Sara og Benjamin nu samstemmende fortælle: ”De var rigtig gode, og det var flot, at de kunne huske alle de numre. Melodierne var også gode, og det var nogle spændende instrumenter, de spillede på. Især den lille ”mund-een” (jødeharpe) og den der store tromme.”
I Skovby er Julie, Melanie og Jesper fra 9. B. klar til at tag imod Basco. ”Vi har kun hørt lidt i skolen, og det er det traditionelle folkemusik. Og det er ikke noget musik vi ellers hører”, fortæller Melanie og Jesper tilføjer: ”Jeg tror ikke det bliver den store sindsoprivende oplevelse, at høre dem”.
Så med eleverne fra de tre ældste klassetrin, der er vant til at lytte til musikken i X-Factor, Hip-hop og andre moderne genre, stod Basco foran en musikalsk udfordring. Og det lykkedes for kvartetten at få de unge mennesker til at klappe taktfast, og også få de musikalske fordomme rykket i den positive retning efter de havde underholdt med et varieret program krydret med små historier, der faldt i mange af de unges smag, og kunne holde deres interesse fanget.
”Det var ikke som jeg havde regnet med, det var bedre, siger Julie og det kan Jesper bifalde. ”Julie fortæller videre: ”Før kunne jeg ikke finde på at gå ind og høre det, men efter at have hørt det i dag er der større chance for det.” ”Og vi er ikke afskrækkede efter at have hørt det i dag,” tilføjer Melanie.
Hal Parfitt-Murray fra Basco var også godt tilfreds efter koncerten. ”Det er fedt, at spille for eleverne. De unge er skrøbelige og lukkede, så man skal ville dem noget, ellers går det ikke. Og så er det fedt for os at spille så mange koncerter, så det er sjovt.”
”LMS sørger for at det hele er klappet og klart, og det hele er super checket. Så vi skal blot komme og spille, så det er næsten lige som et almindeligt arbejde,” smiler Andreas Tophøj og Anders Ringgaard tilføjer: ”Det er også spændende, at spille for et publikum, vi ellers ikke kommer ud til, og det er sjovt bagefter. Så er mange af dem kåde, og kommer for at få autografer og de bliver skrevet på vores mailliste.”
”Ja, og når deres forældre hører, at deres børn har været til koncert, når vi jo også ud til dem,” føjer Sigurd Hockings til.
Og med de nye indtryk er der ingen tvivl om, at eleverne har fået nye input, tanker og fået deres musikalske univers udvidet. Så er et blot at håbe, at der også er penge i skolerne til at forberede projektet, så der både er tid og lærerkræfter til at koordinere koncerterne og musikundervisningen, og så de er godt forberedte på koncerterne, da både elever og musikere får mere ud af det, hvis der på forhånd er gjort et fodarbejde, så der kan blive et samspil mellem parterne. Så det selv i disse sparetider kan gøres muligt, at få LMS’s målsætning til at blive opfyldt. Da det er et projekt, der er med til at fremme musikforståelsen for de unge, og give skolernes musiklærer ny inspiration, og samtidigt få musikken ud i større kredse.