Det summer af musik og stemmer i fragtcentralens lokaler. De store, rå rum i den gamle lagerbygning huser til dagligt kun edderkopper, T-shirts og toiletpapir, men er i anledning af Tønder Festivalen indrettet som forretning for de tusindvis af cd’er, lp-plader og dvd’er, som Millstream Records har på lager. En lind strøm af festivalgæster bevæger sig igennem lokalerne. De fleste har et par nyindkøbte cd’er i hånden, når de går ud.
Midt i mængden af musikglade kunder står Anni Lehmann, der er daglig leder af Millstream Records. Sammen med sine godt 40 medarbejdere tager hun sig god tid til at hjælpe kunderne med at finde den musik, de efterspørger.
Faste kunder året rundt
En af dagens kunder er Thomas Bie fra Haderslev. Han har gæstet Tønder Festivalen de seneste 18 år og er en af Millstream Records faste kunder. Anni Lehmann kender efterhånden Thomas Bie ganske godt: Han køber som regel omkring fem cd’er, når han er til festival i Tønder, og resten af året køber han mellem 10 og 20 cd’er hos Millstream Records. Thomas Bies musiksamling tæller omkring 3.200 titler. Han griner lidt ved tanken om, at han har så meget musik, at han ikke ville kunne nå at høre det hele, om han så satte et helt år af til det. I dag har han indtil videre besluttet sig for tre cd’er: Lunasa, Kila og James Keelaghan står der på de cd’er, han vil have med hjem.
Uforudsigelige sællerter
Anni Lehman vælger den musik ud, som hun tror vil falde i god jord hos Millstream Records kunder:
”Når man har gjort det i mere end tyve år, så tror jeg, jeg er ret god til det,” siger hun med et smil, men skynder sig at tilføje, at der hvert år er nogle kunstnere, der sælger mere end forventet. Hun fortæller, at Millstream-holdet aldrig glemmer det første år, den skotske sangerinde Eddie Reader optrådte på festivalen. De 250 cd’er, som Millstream Records havde med hende, var solgt på rekordtid, og inden sangerinden havde givet sin sidste koncert. Men det omvendte kan også være tilfældet, fortæller Anni Lehmann og trækker på skuldrene:
”Det er ret uforudsigeligt.”
Flytter en gang om året
Millstream Records har omkring halvdelen af sin årsomsætning i dagene omkring festivalen. Derfor flytter butikken fra sin sædvanlige adresse oven på Hagge’s Musik Pub og til fragtcentralens lagerlokaler få hundrede meter væk den ene gang om året. De daglige lokaler er slet ikke store nok til den mængde kunder, Millstream Records har i festivalen. Det er et stort arbejde, og flere af Millstream Records festivalmedarbejdere bruger da også store dele af deres ferie på at hjælpe med at pakke og flytte de mange titler. Selv om download udgør en stadig større del af musiksalget i Danmark, har den form for musikkøb endnu ikke rigtigt vundet indpas hos Millstream Records kunder. Anni Lehmann fortæller, at kunderne gerne vil have en fysisk cd med hjem, især når de har mulighed for at få kunstnernes autografer på coveret. Det kan jo ikke lade sig gøre med et musiknummer, der er downloadet fra Internettet.
Helene Overgaard Krüger