Den traditionelle danske spillemandsmusik kan udføres på utallige måder og bliver det. Debatten kan vare til pinsemorgen uden at nå en endegyldig konklusion. Intet er rigtigt og forkert bortset fra dansepulsen – og også derom bliver der sågar ind imellem debatteret.

Jeg måtte have skiven ud af skuffen og kontrollere, at der ikke var sket en fejl, da jeg satte Jydsk på Næsen (øverste foto) til afspilning. Der klingede en svensk polska fra den ellers særdeles danske kvartet fra det østjyske. De svenske traditioner er efterhånden i en globaliseret folkemusikverden blevet danske, selv i Jylland. Det kan der også menes mangt og meget om, men fred med det.

Efter den svenske indledning klingede Jydsk på Næsen igen særdeles dansk. Stykkerne afspejler spillemændenes nære relationer til traditionerne fra Læsø og Thy, ligesom selvkomponeret materiale vi traditionen jævnfør deres faste praksis indgår. Kvartetten har efterhånden været aktive i mere end 40 år. Vi letter på hatten.

Ifølge pressematerialet har de tilsat spændende rytmiske effekter og harmoniseringer, men det er nu ikke just, hvad der i overvældende grad præger musikken. Et af deres varemærker er netop en traditionel tilgang, hvor dansbarheden er i fokus. Vildskab og løsslupne eksperimenter er ikke, hvad Jydsk på Næsen vil. De kan derimod hverken klandres for deres spilletekniske kvalifikationer eller dansepulsen.

Da Jagdselskabet efterfølgende fyldte anmelderens øregange med den indledende fyrige polka, betitlet ganske enkelt ”No. 1”, fornemmedes løssluppenheden at være hævet et trin. Som trioens navn antyder, er repertoiret den gennem mange år garvede violinspillemand Steen Jagd Andersens kompositioner, skabt på skuldrene af de gamle og deres traditioner.

Han har gennem årene spillet til baller med og ladet sig inspirere af en række traditionelle spillemænd, herunder ikke mindst Thomas Thomsen fra Holstebroegnen. For omkring 10 år siden fandt han sammen med Kristian Bugge (violin) og Malene Daniels Bech (klaver) og dannede nærværende trio, men efter afbrydelser og fravær er den først nu blevet dokumenteret med en indspilning.

Trods en grundlæggende lige så traditionel tilgang som Jydsk på Næsen præger såvel det pågående som det løsslupne i noget højere grad Jagdselskabet. Der improviseres frit og frejdigt i ”Pigernes glæde”, og ”Ida Bleska” har indlagt sekvenser med The Troggs´ gamle 60´er rockhit ”Wild Thing” (skrevet af Chip Taylor).

Steen Jagd og Kristian Bugge lader buerne springe og gør på overbevisende vis musikken til, hvad den er: Fyrig festmusik. Malene Daniels Bech driver den yderligere frem med sit engagerede klaverakkompagnement og tager ind imellem føringen med friske og swingende soloindsatser.

 

Støvet letter fra dansegulvet, og sveden driver. Det her er ikke en torsdag aften i folkedanserforeningen med kaffe bagefter.