John Lennon. Kurt Cobain. Elliott Smith. Tre sangere og sangskrivere fra tre forskellige musikperioder med én ting til fælles: En dramatisk død i en ung alder har været med til at give dem et eftermæle, der synes at vokse med tiden. Lennon (mord) og Cobain (formodet selvmord) var allerede før deres død i henholdsvis 1980 og 1994 sværvægtere på den globale rock og popscene. Det bliver Elliott Smith aldrig. Men den kritikerroste amerikanske singer/songwriters popularitet vil muligvis nå sit hidtil højeste med opsamlingen ”An Introduction to… Elliott Smith.”

Når opsamlinger bliver udgivet er det typisk for at markere starten på en ny æra, et skifte til et nyt pladeselskab, opløsning af et band eller fordi kunstneren netop er død. I Elliott Smiths tilfælde er den officielle forklaring en anden.

”Vi håber, [at denne udgivelse] vil gøre det muligt for nye generationer at lære Elliotts musik at kende ved at skabe en indfaldsvinkel for folk til at lytte mere til hans utrolig tilfredsstillende katalog,” står det i den officielle pressemeddelelse.

Der er naturligvis et økonomisk incitament for at udgive opsamlingen, men det udelukker bestemt ikke, at der er noget at komme efter for musikelskere, der kun kender lidt eller intet til Elliott Smiths musik. ”An Introduction to… Elliott Smith” indeholder nemlig nogle af de lettest tilgængelige sange i et katalog af dystre og ofte selvbiografiske tekster om depression, alkoholisme og stofmisbrug samt filosofiske, Kierkegaardske sange om æstetik og etik.

En introduktion til… Elliott Smiths liv og død

Selvom Elliott Smith også inden sin død i 2003 opnåede en vis anerkendelse, var hans korte liv et, de færreste vil misunde.

Elliott, med det borgerlige navn Steven Paul Smith, blev født d. 6. august 1969 i Omaha, Nebraska. Omkring et år senere blev hans forældre skilt, og Elliott tog med sin mor til Duncanville i nærheden af Dallas. Det var her, han som 14-årig havde sine første oplevelser med alkohol. Det var her, han første gang røg sig skæv. Og det var her, han mødte sin stedfar, Charlie Welch. De to havde et anstrengt forhold, og Elliott Smith indikerede senere, at han måske var blevet seksuelt misbrugt af sin stedfar.

Men det var også i Duncanville, at Elliott Smith for alvor fattede interesse for musikken. Som tiårig begyndte han at lære at spille klaver – det første af mange instrumenter inklusive guitar, bas, trommer og klarinet. Han begyndte endnu som tiårig at komponere sine egne numre, og som 14-årig begyndte han at indspille på kassettebånd.

Lige siden gik de musikalske sejre hånd i hånd med de alkoholiske, narkotiske og depressive nederlag. Kritikerroste albums og Oscar-nomineringer blev efterfulgt af drukture og selvmordsforsøg. Under nogle koncerter gav Elliott Smith sit publikum intime kæmpeoplevelser. Under andre var det umuligt for ham at spille sine sange på grund af den enorme mængde heroin, han havde i kroppen.

21. oktober 2003 sluttede op- og nedturene, da den blot 34-årige sangskriver blev fundet død med to knivstik i brystet. Ifølge Elliott Smiths kæreste og den oprindelige dødsrapport var der tale om selvmord. Den senere obduktion var ikke entydig og udelukkede ikke mord. Nærmere en konklusion er ingen kommet.

En introduktion til… Elliott Smiths musik

7 år senere står vi tilbage med en introduktion til Elliott Smith – et album med 14 numre, der giver et indblik i hans dystre poesi, hans halvt-hviskende, papirtynde vokal og hans blide akustiske fingerspil.

Selvom Elliott Smiths alternative tekster aldrig gjorde ham til en decideret hitmager, så har nogle af hans sange opnået en vis succes.

De to måske mest kendte, ”Miss Misery” (oscarnomineret fra Good Will Hunting) og ”Needle in the Hay” (brugt i filmen The Royal Tenenbaums) er begge at finde på opsamlingen og er et par af de numre, der måske alligevel vil vække genkendelse hos de, som ikke genkender navnet Elliott Smith.

”An Introduction to… Elliott Smith” er det nærmeste, man kan komme en ”Største Hits” fra en sangskriver, der udgav det ene roste album efter det andet, men som ikke svælgede i deciderede hits. Albummet er netop en introduktion – de 14 numre tilbyder en bred vifte af numre med fingerspil og stemning i stil med Leonard Cohen; tynd, hviskende stemme a la Nick Drake eller John Martyn samt et indblik i Elliott Smiths melankolske Søren Kierkegaard-inspirerede lyrik (Titlen på albummet ”Either/Or” er endda taget fra Kierkegaards bog af samme navn, som han skrev efter bruddet med Regine Olsen i 1841).

”An Introduction to…Elliott Smith” udkommer 1. november.

Trackliste:

1. Ballad of Big Nothing 2:48

2. Waltz #2 (XO) 4:39

3. Pictures of Me 3:47

4. The Biggest Lie 2:41

5. Alameda 3:45

6. Between The Bars 2:22

7. Needle In The Hay 4:20

8. Last Call 4:39

9. Angeles 2:56

10. Twilight 4:26

11. Pretty (Ugly Before) 4:45

12. Angel In the Snow 2:38

13. Miss Misery (early version) 2:55

14. Happiness (single version) 5:15

Af Thomas Nicholson