Bert Janschs status som folkemusiker synes nærmest at blive større og større. 2011Selv om han døde i 2011, bliver han overalt fremhævet og hyldet som én af de største folkemusikere – nu også af nyere generationer. Især albummet Avocet, som har nogle danske indflydelser, bliver anset som et hovedværk.

Jansch optrådte ofte i Danmark, og vi kunne på nærmeste hold opleve hans kreative opture og nedture. Peter Abrahamsen husker: ”Jeg blev ven med Bert Jansch og arrangerede hans turneer i Skandinavien i 1970’erne.  På et tidspunkt fortalte Jansch, at han gerne ville indspille noget nyt materiale. Jeg arrangerede økonomi og indspilningstid i Sweet Silence-studiet på Amager, musikerne blev fløjet ind, og jeg sørgede for, at aftaler blev afholdt og kunne udsende pladen på Exlibris i 1978”.

Det var et instrumentalalbum, og det fik titlen Avocet. Freddy Hansson var lydtekniker, den smukke omslagsillustration var lavet af Jesper Wetterslev. Det udkom i resten af verden i lidt anderledes (og knap så flot) form i 1979, så længere rækker den danske indflydelse vist ikke. Siden overtog Jansch indspilningerne fra Peter Abrahamsen, og albummet er udkommet i flere genudgivelser. Senest i 2016, hvor Earth Recordings udsendte en remaster-udgave med bl.a. kunsttryk.

Musikken var Janschs’ med hjælp af Danny Thompson og ikke mindst Martin Jenkins – og hvilken musik: Bert Janschs’ mesterlige akustiske guitarspil havde dengang allerede dannet skole, og den jazzfolk-stil, som han havde udviklet i gruppen Pentangle, fik med Avocet-indspilningerne et helt sublimt udtryk. Og det blev en forløber for den nye akustiske musik, som siden er blevet populær takket være f. eks. David Grisman eller herhjemme Dreamers’ Circus.

Bert Jansch var amatørornitolog, og det kommer frem på Avocet, hvor de enkelte numre er opkaldt efter fugle. Dette koncept har man naturligvis beholdt i den helt nye hyldest-EP Avocet Revisited, som udkom her ved 40-års jubilæet for Avocet. Her spiller Trembling Bells nummeret Golden Plover i en simpel udgave. Kvintetten er ellers kendt for en gang udsyret folk-rock, som kan høres på deres helt nye album Dungeness. Sanger-sangskriverne Edwyn Collins (fra punkgruppen Orange Juice) og Carwyn Ellis spiller nummeret Fulmar, Alasdair Roberts giver Goosander og Modern Studies (som snart udgiver et nyt album) bidrager med Curlew. Alle er unge, spændende musikere og fortrinsvis skotter (som Jansch). Ingen har imidlertid ’rørt’ ved titelnummeret, som er en slags suite, og som fylder en hel LP-pladeside.

Det vil altid være en stor udfordring at behandle et mesterværk, og Avocet Revisited-EP’en er heller ikke helt vellykket. Dels er musikerne ikke dygtige nok, dels har deres fortolkninger ikke tilført en ny tilgang til den oprindelige Avocet. Derfor vil min anbefaling være at lytte til disse unge musikere (hvis styrke er deres vokaler) separat – og genhøre den oprindelige Avocet.