Folkemusikken er inde i en form for mellemspil her i 2011 og 2012, men det lagde ikke en synlig dæmper på fornøjelsen ved at være nomineret og selvfølgelig ved at vinde en af de trods alt eftertragtede priser.
Som formand for Dansk Musiker Forbund, Anders Laursen, sagde det, så ”skal vi varetage folkemusikken bedst muligt som genre”. Han lagde vægt på, at folkemusikken er inde i en god tid, og at fremtiden er positiv. Der er masser af flot musik, turneer i ind- og udland, så masser af grund til at fejre folkemusikken.
Der er i miljøet mange tanker om, hvordan den skal se ud rent organisatorisk. Men lige nu og her gælder det prisfesten, der foregik i det lille teater Aveny-T på Frederiksberg.
Selve prisfesten begyndte med en minikoncert, den første af fire, med Rasmus Lyberth og Kristoffer Jul Reenberg på klaver. Og som Rasmus sagde det: ”Man skal altid have en drøm”, hvorefter han gav os tre sange på sin vanlige livskraftige måde. Smukt. Karen Mose, som var blandt de nominerede for sit album ”Vingefang”, var sammen med sit band den næste på scenen, og allerede her havde vi oplevet – formentlig også de deltagende delegerede fra årets Womex-festival – spændvidden i den danske folk , som yderligere blev understreget af Trio Mio og Habadekuk lidt senere på aftenen.
Fynske Rannok løb med prisen for Årets Debut, et album med samme navn som duoen. Rannok betyder, såvidt jeg forstod, ”rigtignok” – og de var i ”rannok” glade, de to. Prisen blev overrakt af Jens Rømer fra Klaverfabrikken i Hillerød, der er nomineret som årets spillested ved ”det andet” DMA om en uge.
Årets danske Folk Komponist blev (igen) Nikolaj Busk for ”Love and Cigars”. DJBFAs formand Pia Raug gav ham prisen og understregede, hvor fint det er, at ”folkemusikken er i stand til at transformere sig selv uden at forlade sine rødder”, og vinderen sagde: ”Tak til dem, der der kæmper en hård kamp for folkemusikken, sådan at man kan leve et værdigt liv som folkemusiker”.
Prisen for årets Folk Artist gik til Kristian Bugge, som især takkede Erling Olsen, der har udgivet masser af dansk folk på sit pladeselskab GO Danish Folk Music siden 1998. Lidt senere måtte Kristian Bugge på scenen igen og sammen med sit band Habadekuk (et af dem) sige tak for prisen for årets danske Folk Album. De ni gutter i masser af gråt tøj, et enkelt rødt slips og ditto tørklæde takkede hjerteligt, bl.a. alle dem, der tidligere har været med i Habadekuk, som har haft albummet ”Hopsadaddy” på vej i mere end fem år.
Som Bugge sagde det: ”Hopsa er den ultimative festmusik. Hvis man vil hygge sig, skal man gøre det her (spille folk). Det er ikke hårdt at være folkemusiker.”
Årets Specialpris, som er udpeget af World Music Denmark, gik til Asger Bjerg, som i 40 år har været spilleleder og indpisker i Folkets Hus Spillefolk, som har arbejdet efter den åbne dørs princip og inviteret ind til spil hver uge samt ikke mindst til det årlige Nørrebro Spilletræf. Nu er forholdene på Nørrebro barskere end før, så den åbne dør går desværre ikke mere, som Harald Haugaard sagde det.
”Men det her er en påskønnelse, ikke en trøst. Det har været og er en god måde at vise og manifestere folkemusikken på her i København.
De glade og veloplagte hopsadaddy-boys spillede op, og dansen gik – og det er faktisk ikke så få, som kan danse hopsa og noget, der ligner.
Det blev en god, lille fest med masser af unge folk-mænd & kvinder i hhv. pæne jakkesæt og fine kjoler – det så godt ud! Og selvfølgelig masser af fed musik, som dansk folk kan være stolt af.
Danish Music Awards Folk var arrangeret af Folkemusikken i samarbejde med WMD, DMF, DJBFA, DPA, DAF og Danish Roots.
Læs også gerne Søren Jensen Lunds blog her på siden – en anden version af familiefesten.
Lissen Jacobsen