Efter at have haft sin egen prisuddeling i Tønder i 10 år, fik folkemusikken i år sine priser overrakt i København. Det samme gjorde jazzen og verdensmusikken samt de genrer, der plejer at have festen for sig selv, nemlig poppen og rocken. Prisuddelingen løb af stablen på teatret Bremen i København – det hed tidligere Privat Teatret og er der, hvor TV2’s fredagsshow ’Live fra Bremen’ optages.

Søren Rasted, kendt fra fænomenet ”Aqua” og duoen ”Hej Matematik”, var den veloplagte vært. Han sparkede festen i gang med en god, gammeldags lejlighedssang, skrevet på den klassiske lejlighedssangsmelodi ”Jeg plukker fløjsgræs”, tilsat en god del selvironi og akkompagneret af mor Rasted på klaver.

Positivt samarbejde

Helge Arildsø er formand for bestyrelsen i Folkemusikkens Fælles Sekrætariat, og han fortæller, at planlægningen af årets DMA-uddeling har været præget af positiv vilje. Han understreger dog, at det er for tidligt at gætte på, hvordan formen bliver på de kommende års uddelinger af DMA Folk. Han forklarer:

”Vi skal først samle op med de involverede og deres oplevelse af arrangementet, både gæsterne og de nominerede, men i høj grad også de, der ikke var nominerede.”

Med kun fire priser til folkemusikken i år er det en væsentlig forskel fra de 12 priser, der blev uddelt ved DMA Folk i 2009.

Samtidig har Bremen kun plads til omkring 600 mennesker, så DMA-uddelingen i år var en lukket fest, og ikke en fest for alle, som det var tilfældet, da DMA Folk blev afholdt i Tønder. Helge Arildsø er ikke blind for, at det kan være problem. Omvendt ser han flere fordele ved samarbejdet mellem genrerne, for eksempel en bedre mediedækning.

Stramt program

Med 22 priser, der skulle deles ud, og musikalske indslag fra alle de genrer, der var repræsenterede, var programmet stramt. Søren Rasted ledte slagets gang med sikker hånd og improviserede sig igennem de gange, hvor teknikken kiksede. Det var især de nominerede i jazz-kategorierne, som teknikken ikke ville vise på storskærmen, og efter et prøvebillede, der ikke skulle have været der, proklamerede Søren Rasted:

”Det er sidste år, jazz er med! Det lover jeg jer!”

Men de tekniske forhindringer til trods, fik jazzmusikerne også deres priser.

Musikalsk bredde

Folkemusikken fik lov til at levere det første musikalske indslag. Kristian Bugge stod ene mand for første del af indslaget. Derefter overtog Valravn rampelyset på Kristian Bugges sluttone og leverede et storladent nummer, som også visuelt fungerede godt på scenen, hvor blåt lys understregede bandets nordatlantiske tone. At lade folkemusikken komme først til fadet, var en fin gestus over for en forholdsvis lille genre.

I det hele taget var aftenens musikalske program virkeligt godt sammensat. For at programmet ikke skulle blive uendelig, leverede hver genre kun ét musikalsk indslag. Til gengæld var der kælet for detaljerne ved hver enkelt sceneoptræden. Ligesom det var tilfældet med folkemusikken, stillede de andre genrer også op med mere end én kunstner, der i samarbejde leverede virkeligt flotte og overbevisende optrædener.

Af Helene Overgaard Krüger