Dansk-svensk-finske Floating Sofa Quartet, som ellers normalt excellerer instrumentalt, har med dette deres tredje album valgt at give ni forskellige bud på nutidig nordisk sang i en folkemusikalsk kontekst, såvel gamle som nyskrevne og med noget at sige. Et tilsvarende antal udvalgte sangere fra musikernes respektive hjemlande har haft besøg af kvartetten på hver deres foretrukne lokalitet. Sangene blev indspillet som live sessions i løbet af 2022 og udgivet løbende som videoer (nedenstående link).
Sangene præges hver for sig af den enkelte sangers personlighed og bør dybest set ydes retfærdighed ved at blive anmeldt hver for sig, men det vil nok føre for vidt i disse rammer. De skal dog alle nævnes ved navn. Fra Danmark hører vi Lars Lilholt, Mia Guldhammer og Pia Raug, fra Finland Topi Saha, Maria Kalaniemi og PK Keränen og fra Sverige Ale Möller, Esbjörn Hazelius og Izabelle Norén. Ingen af dem hvem som helst og alle nøje udvalgt af sofakvartetten.
Floating Sofa Quartet er både velspillende og appellerende, og det lyder, som om de har løftet hver enkelt sanger op til et optimalt niveau af engagement og udtryk, ligesom en tilsvarende effekt må have virket den modsatte vej. Det er en stærk og bemærkelsesværdig præstation af kvartetten, at de for hver enkelt af de væsensforskellige sange og sangere har formået at finde ind til kernen og derved medvirket til en symbiotisk samhørighed. Hver enkelt sang giver med sit udtryk den opfattelse, at sanger og musikere gennem et længerevarende musikalsk samarbejde har arbejdet sig ind til hinanden.
Floating Sofa Quartet – som i øvrigt består af danske Clara Tesch (violin, bratsch) og Mads Kjøller Henningsen (fløjte, hurdy gurdy), svenske Malte Zeberg (kontrabas, tenorguitar) og finske Leija Lautamaja (trækharmonika, trædeorgel) – viser både spændvidde, åbenhed og indfølingsevne til at klare den særlige og vidtfavnende opgave, som ”Sofa Songs” har været.