Interview med Ib Jensen, musikteaterchef i Baltoppen LIVE i Ballerup.

29._ april 2014 002.jpg A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I den nordvestlige københavnske forstad Ballerup bor der ca. 40.000 mennesker. “Musikteatret Baltoppen LIVE”, har gennem 13 år huset en særdeles velbesøgt scene, eller klub om man vil, for irsk og skotsk folkemusik. Cirka 300 medlemmer og stuvende fuldt hus 10 dejlige tirsdagsaftener hvert år med en passende blanding af gammelt og nyt, irsk og skotsk – undertiden spillet af danskere. Prisen for et medlemskort er ikke afskrækkende: 450 kr. om året. Og publikum kommer fra Ballerup og Storkøbenhavn, men enkelte også helt fra Næstved, Roskilde – og Jylland!

Gennem de sidste knapt tre år har musikteaterchefen heddet Ib Jensen. Men det var forgængeren, Jan Kiwi, der i sin tid startede og ledede det hele igennem 10 år. Klart inspireret af Ballerups skotske venskabsby, East Kilbride, af haggish og whiskysmagning.

“Så længe Baltoppen LIVE eksisterer, vil vi blive ved med at have klubben. Der er jo god søgning og masser af herlig musik at tage af.” Det siger Ib Jensen i et interviewl med RootsZone. Og han afslører, at han for tiden faktisk går og leger lidt med tanken om sideløbende at starte en ny, nordisk folk-klub. “Der er jo masser af nordisk folkemusik eller musik med rødder i folkemusikken,” forklarer han og tilføjer: ” Og hvis man tager på de store festivaler f. eks. SPOT-festivalen i Aarhus, oplever man at omkring 30 % af musikken tager udgangspunkt i folkemusikken, så der er nok at tage af.”

Musikchefen: Ib Jensen er en musikalsk jyde fra B&O-byen Struer. Han nærmer sig de 50 år og har en uddannelse fra RUC. Kultur- og erhvervsgeografi med vægt på økonomi og kommunikation! Måske lidt fjernt fra musikken!  Men han har tillige fra ungdommen spillet el-bas, og det er det, der har været indgangen til hans nuværende job.

“I 1989 havde jeg orlov fra RUC. Jeg tog til Riga med et par kassettebånd med min musik i lommen for at spille og for at opleve, alt det, der skete i den europæiske smeltedigle efter Murens fald.

Min gruppe blev modtaget næsten som om, vi var Beatles, med skrig og det hele,” griner Ib og forklarer: “Det var det, der gjorde, at jeg gik fra at spille musik til også at organisere musik. Jeg fik sendt en hel del danske rytmiske bands østpå og modtog også bands øst fra. Siden har jeg arbejdet med teater, dans, klassisk musik og jazz – blandt andet sammen med Erik Moseholm.”

Hvor stor er den irsk-skotske musikscene i Ballerup?Den irsk-skotske scene i Baltoppen LIVE er stor, men omfatter nok kun syv-otte procent  af det samlede antal arrangementer, som Baltoppen LIVE har,” siger Ib og tilføjer:Det er et interessefællesskab for folk, som kan lide at høre irsk og skotsk musik. Og for dem, der har lyst, er der spisning før koncerterne.”

“Det er mig, der booker musikken. Jeg præsenterer altid musikken på scenen inden koncerterne. Og jeg står ofte i døren bagefter eller går rundt til bordene for at høre, hvordan aftenens musik er blevet modtaget. Det er jo mig, der er værten, så det er vigtigt at sætte et ansigt på,” siger Ib og fortsætter: “Rigtigt mange har været med lige fra starten. Et af de gamle medlemmer gav mig, da jeg startede, en komplet liste over alle de bands og kunstnere, der har spillet gennem årene! Det var ikke så få!”

Hvad med de unge? Lykkes det så også at få yngre til at komme, eller er de fleste i pensionsalderen?

“Der er kommet yngre publikummer til, og de nyder musikken! Det er jo både groovy og rytmisk. Grupperne eller deres agenter sender mig en mail, eller jeg, eller Martin, min scenemester, tager kontakt med dem. Vi, der arrangerer denne type koncerter i Københavnsområdet snakker jo også sammen og giver hinanden tip: Copenhagen Folk Club, Greve, Roskilde, Haslev,” beretter han og siger: “Vi præsenterer for eksempel i den kommende sæson den unge harmonikaspiller fra Glasgow, der i 2013 vandt BBC Radio Scotlands Young Traditional Musician, Paddy Callaghan og hans trio. Eller hvad med Larsa – et ungt Edinburgh-band?”

Kan I fortsætte traditionen?

Med det tilskud, vi kan få fra Statens Kunstfonds honorarstøtte, kan vi nok håbe at holde den relativt billige koncertpris, siger Ib og fortsætter: “Vi indlogerer grupperne på Zleep Hotel Ballerup. De fleste vil godt bo så tæt på scenen som muligt. Vi giver dem altid en god gang aftensmad. Og når de har pakket sammen, tager vi lige en øl med dem og afslutter aftenen. Musikbudgettet ligger på ca. 15.000 kr. i snit til grupperne for en aften. Sidste år var jeg på Celtic Connection, og jeg vil også gerne deltage i mange andre af de store festivaller. Det gælder om at have antennerne ude, så vi kan bibeholde og forny den gode tradition,” slutter Ib.

Se mere på www.baltoppen.dk, hvor de keltiske koncerter i sæson 14/15 kan studeres.