Der er hele seks koncerter i Copenhagen Folk Club fra 24. januar og frem til og med 31.maj. De foregår allesammen på det kommunale spillested Metronomen på Godthåbsvej 33, Frederiksberg. På programmet er tre danske og tre udenlandske bands, og spilletidspunkt er kl. 20, bortset fra søndag d. 16. februar.

Første koncert er med den danske duo Rannok (øverste foto). Pianist Theis Langlands og violinist Michael Graubæk er kendt for deres fine samspil og supergode drive, og man kan glæde sig til en meget alsidig koncert med bl.a. polkaer, valse og ballader fyldt med stemning. Rannok fik DMA-pris for “Årets Debut Album” i 2011. Theis Langlands har vundet flere priser ved DMA Folk og Michael Graubæk blev i 2014 udnævnt som rigsspillemand.

Dagen efter, d. 25, januar, er der allerede koncert igen, nemlig med den amerikanske duo The Local Honeys, som er Linda Jean Stokley og Montana Hobbs. De har udviklet deres egen gode bluegrass-sound fra Kentucky og Appalacia-bjergene og er dedikeret til at bevare oldtime-musikken, men også til at skabe musik selv. Tilsyneladende reflekterer deres sange tit emner, som små piger ikke burde tale om. DI al fald hedder deres debutalbum ”Little Girls Acting Like Men”. De holder gerne workshops i fiddle og banjo Kentucky-stil foruden i stemmeteknik og sangskrivning.

Perry Stenbäck & Dekadensorkestern

Himmerland har i de seneste år spillet og turneret med flere irske og skotske sangerinder. Siden 2016 har det været Nuala Kennedy fra Irland. De spiller på Metronomen d. 16. februar kl. 16. Kennedy medvirker på Himmerlands nye cd “Folktone from a Global Corner”, som vi nok kan glæde os til at høre numre fra. Hun er en af de bedste og kendteste repræsentanter for moderne irsk folk. Chris Nickson fra Froots skriver om Himmerland, at ”de er noget af en multigenre og multikultur-supergruppe, og Edinburgh Folk Club mener, at bandet er blandt de 10 bedste livebands, der har spillet i den skotske folk-klub.

Lørdag d. 28. marts spiller Perry Stenbäck op med sit Dekadansorkestern, som serverer et miks af originale numre og fine fortolkninger af den svenske visetradition (Evert Taube/Cornelis Vreeswijk/og flere), gerne med mere end et dryp af jazz og blues. Den herboende, men stockholmske sanger og ekvilibristiske guitarist og hans band leverer varen med varme, nerve og stor musikalitet. Stenbäck bakkes op af fruen Christine Dueholm på trommer og kor, Naja Storebjerg på percussion/kor og Henrik Kunz på kontrabas. De har mange års sammenspil og er garanter for en legende, levende og virtuos musikoplevelse.

Forårets to sidste koncerter er med udenlandske navne, først d. 4. april med den skotske sangerinde Iona Fyfe. Hun er fra Aberdeen og har ry for at være en af Skotlands fineste balladesangere. Hun har sine rødder dybt plantet i det nørdøstlige Skotlands musiktraditioner. Hun vandt i 2018 prisen “Scots Singer of the Year” ved MG ALBA Scots Trad Music Awards 2018”. Hendes debutalbum “Away From My Window” fik flotte anmeldelser. Siden kom EP’en “Dark Turn of Mind” med seks ballader og sange fra både Appalachia-bjergene i USA og hjemme i Aberdeenshire. Iona Fyfe spiller bl.a. også i Baltoppen d. 7. april i trioformat. Det fremgår ikke på folkclub.dk, om hun er solo eller med trio.

Til at runde sæsonen af d. 31. maj kommer selveste Yves Lambert Trio. Lambert var medstifter og ankermand i bandet La Bottine Souriante indtil 2002, og han var i høj grad det sprudlende midtpunkt. Han har i alle årene været og er stadigvæk en vigtig drivkraft i den traditionelle musik fra Quebec og Canada, og han har også været i Danmark før med sin trio. Yves på harmonika og sang suppleres af violinisten Tommy Gauthier, som også står for fodpercussion og for kor, og af Olivier Rondeau på guitar og kor.

Se mere på folkclub.dk