– Vintage tunes recorded by his grandson Dwight Lamb in the 1950s GO0325 (Digital)
Her er noget så sjældent som et historisk album – musik, man ikke skal høre for dens vellyd, men nok så meget for dens kulturhistoriske betydning. Langt de fleste danske spillemænd kender nok Kræn Jerups Hamborger, men færre ved, at den gamle vendsysselspillemands musik er gået videre til vor tid i levende tradition.
Kræn (1826-1912) var en fremtrædende spillemand på sin hjemegn. I 1893 udvandrede hans søn Chris Jerup (1872-1961) til USA og medbragte foruden sin violin og sin harmonika et stort repertoire af farens melodier, som han fortsatte med at spille over there.

Dwight Lamb Foto: Allan Petersen
Chris Jerup fik arbejde på en farm i Turin, Iowa, og sidenhen fik han sin egen gård og familie i Moorhead, The Loess Hills i det sydvestlige Iowa. I 1943 solgte han sin gård og flyttede ind hos sin datter og svigersøn Mary og Clarence Lamb – og deres søn Dwight D. Lamb (1934-2024). Forældrene spillede videre på stueorgel og violin, og Dwight fattede siden interesse for familiens musik og overtog bedstefarens tradition.
Musikken på dette album er Dwights optagelser fra 1950’erne af bedstefaren Chris, moren Mary Lamb på stueorgel og en ven af huset, Lynn Holsclaw, på guitar. Det er polka, vals, galop, kvadrille, reel, scottish og twostep – og sågar en Tennessee Waltz og en Devil’s Dream fra det amerikanske repertoire.
Melodierne præsenteres af Lynn Holsclaw og Mary Lamb, og det fremgår tydeligt, at de har været bevidste om det danske repertoires herkomst, og at de har haft et stort repertoire ud over det danske. De har tilsyneladende forstået sproget: ”Mor, jeg skal tisse – ha, ha ha”.
Dwight Lamb og hans danske repertoire blev opdaget i Danmark omkring 2006. I 2008 mødtes de danske musikere, Mette Kathrine Jensen Stærk og Kristian Bugge, for første gang med Dwight på Nisswa-Stämman Scandinavian Folk Music Festival i Minnesota, og siden spillede de jævnligt koncerter sammen i DK og USA.
Dwight anses for at være en “kilde”-musiker for sin “Missouri Valley”-stil af spillemandsmusik og sit danske Chris Jerup-repertoire. I 2017 blev han tildelt et National Fellowship fra National Endowment for the Arts. I Danmark fik Dwight Lamb anerkendelsestitlen “rigsspillemand” for at bevare den traditionelle folkemusik. Hans udgivelser er tilgængeligt på Missouri Valley Music og www.folkshop.dk
Optagelserne er fundet for nylig og er blevet redigeret, renset og masteret, og de udgives nu til offentligheden for første gang. Det er tydeligt at høre, at der er tale om rensede spor, og man kan f.eks. også vistnok høre lejlighedsvis dans, børneråb og snakken i baggrunden.
Tilgangen til rensning og redigering fremgår ikke. Optagelserne af violinmusikken er med 450 hz som kammertone. Står det til troende, er det usædvanligt. Skyldes det optagelserne, er tempi på optagelserne formentlig højere, end de var i virkeligheden.
Der er grundlag for at studere melodierne, men vigtigere er det nok at interessere sig for spillemåden. Den er djærv og ligefrem, ikke foroverbøjet og ikke tilbagelænet, sådan som nogle af vores traditioner ellers har udviklet sig frem til vor tid.
Det er et vigtigt stykke dansk musikhistorie, som kan inspirere mange folkemusikere og give bidrag til fortolkningen – og det, der altid er det sværeste: Hvordan spillede de mon førhen?