Her er atter en indspilning med et band, der blev født som et projekt til en festival; i dette tilfælde Førdefestivalen i Norge.
Summers og Silvola er en forholdsvis kendt duo på den internationale folkscene. Summers er fiddler og traditionsbærer med skotsk Highland-musik. Hun har taget en master i norsk folkemusik og improvisation og er således interesseret i og knyttet til norsk traditionel musik. Silvola er guitarist, og også komponist af mere kontemporær elektronisk musik.
Til denne cd har de imidlertid sammensat et veritabelt kammerorkester med, foruden sig selv, seks violiner, to bratscher, to celloer og en kontrabas, som alle spilles af norske folk- og/eller klassiske musikere. Af dem kender denne anmelder kun den traditionelle violinist og felespiller Vegar Vårdal.
Grundmaterialet er fem nykomponerede og fem traditionelle numre med overvægt på det skotske/shetlandske. Summers og Silvola har som komponister og arrangører følt sig frit stillet til at bruge hele det register af udtryksformer, som findes netop i et kammerorkester: Fra sprøde soli over duospil for violin (og guitar) og stryger-smågrupper – og til det fulde udtræk.
Der er små improvisationer på fast bund såvel som helt gennemarrangerede passager; de sidste er der flest af. Der er megen humor i satserne og i titlerne, f.eks. track 10 ”In Dispraise of Whisky”, som ovenikøbet stammer fra en nodebog fra 1816.
Musikken er spændt op over melodier, klassiske harmonier og taktfast rytme i meget forskellige kombinationer. Det er medrivende og varieret musik, som tåler mange gennemlytninger. Der indgår sågar en intro fra begyndelsen af Mozarts 25. symfoni flere steder i track 8,” Miss Mary MacDonald”. Instrumentalt er fremførelsen overordentlig kompetent, tilbagelænet og overskudsagtig.
Cd’en er et markant statement og indfrier til fulde sine egen ambitioner. Savnes kunne imidlertid godt flere, især norske, traditionelle folkemusikalske udtryk, når nu mulighederne oplagt har været til stede.