Jeg er nok ikke den eneste, som har oplevet at miste interessen for selve fortællingen i mange af de gamle traditionelle sange. Den kan drukne i musikken, bremses af sprogbarrierer, alt for mange vers eller andet.
Dette har engelske Sam Kelly imødekommet på sit seneste album Pretty Peggy. Dels synger han naturligt og letforståeligt, dels er musikken arrangeret og redigeret, så sangenes indhold og historier træder tydeligt frem. Det er nemlig mest gamle traditionelle folkesange og -viser, Kelly og drengene har bearbejdet og pustet nyt liv i. Som tak vil jeg derfor, på bekostning af yderligere info, fokusere på sangenes temaer og beretninger.
Greenland Whales er et prægtigt åbningsnummer. Det er en hvalfangersang fra de gamle dage, da rigtige mænd drog til verdens ende for at jage. Her kan jeg i øvrigt benytte lejligheden til at anbefale Kontraband/Rod Sinclairs hvalfanger-cyklus Balladen om Hvalen fra 1986.
Bonny Lass of Fyvie er en lystig kærlighedssang fyldt med de karakteristiske sangord: Fyvie-o, Peggy-o. Angelina the Baker er en af mine favoritter. Et amerikansk oldtime-nummer, som man oftest hører instrumentalt, men her har inkluderet teksten om ugengældt kærlighed til bagerjomfruen.
Der bliver pustet til den skotsk-engelske problematik i soldatersangen When The Reivers Call, og derefter har Kellys fortæller skiftet køn i den smukke irske If I Were a Blackbird. Så til søs igen på The Shining Ship, hvor de elskede drukner i forsøget på at finde den oversøiske lykke.
Den eneste ikke-trad-sang er Kellys kommentar til en ven i Chasing Shadows. Herefter følger The Close Shave, der er en guldgraversang Barrack Street, som Kelly lærte af Andy Irvine og siden har opdateret. Den heldige guldgraver drager til byen med guld på lommen, men alt for meget druk, en paryk og en tæt barbering skjuler elskerindens sande identitet – en mandlig tyv.
Shy Guy’s Serve er så det eneste instrumentalnummer, hvor hele orkestret slår sig løs i eksperimenter for at vende tilbage til den dramatiske Crash On The Levee, som er en god version af Bob Dylans ’Basement Tape’-sang Down in the Flood om oversvømmelserne i Louisiana. The Keeper er en engelsk trad om en mislykket hjortejagt. Og endelig rundes albummet af med en fransk sang oversat til The Rose. En trist historie om at opdage, at rosen til den udkårne – den har en anden plukket.
Alt i alt et varieret og smagfuldt repertoire af gamle trads og nutidig, medlevende og virtuos musik, som vi igen i år kan glæde os til på Tønder Festival.
Meget åpopulær på spillesteder og festivaler, og lige som sidste år vil S.K. også blive et populært indslag å Tønder Festival