Det er virkelig imponerende gennemført musikalsk historieskrivning dette her! Helt ned til de smukke klædedragter fra 1470, som de fire unge mænd i gruppen, Pøbel, er iført på pladens omslag. Her sidder man så med deres debut-cd, der har fået titlen ”Lux Luminum” efter et af den middelalderlige danske munk Per Ræv Lilles Mariadigte, som er medtaget på pladen.  Denne gode munk havde det med at skildre Jomfru Maria med ord, som normalt smigrede kødelige kvinder, hvilket skal være ham vel undt. Samtidig anslås dermed pladens lyse grundtone, som er middelalderens livsglæde, lystighed, drikkelag og dans. Det understreger også Pøbels status som et danseorkester, som sådan et så ud i slutningen af 1400-tallet.

cd pøbelDe fire Pøbel-knægte er Magnus Heebøll Jacobsen (percussion og vokal), Lasse Væver Jacobsen (violiner), Thor Ahlgren (sækkepibe mm. og vokal) og Mads Kjøller-Henningsen (drejelire mm. og vokal). Jeg har ikke nævnt alle instrumenter, men alle i gruppen spiller mere end ét, og der er naturligvis tale om nøjagtige historiske kopier af 1400-talsinstrumenter. Middelalderen er blevet hot i de senere år, hvilket ses på fremblomstringen af markeder, musikalske stævner og rollespil, og Pøbel har tit spillet i Skandinavien ved sådanne lejligheder. På hjemmesiden www.poebel.dk kan man se hvordan.

Pøbel er er et gammelt skandinavisk ord for den socialt laverestående folkemængde, og det antyder, at bandet dyrker det almindelige middelaldermenneskes musik, som den sikkert kunne opleves på markedspladserne og til folkefesterne. Ahlgren er svensk, de andre tre er danske, men målgruppen for ”Lux Luminum” er tydeligvis international. De 19 melodier er hentet fra middelalderkilder i Danmark, Spanien, Frankrig, Bayern… og sproget på coveret er engelsk.

Ingen løsagtig omgang med kilder her! Alle melodier, som gruppen har taget op, kan spores og angives med tid og oprindelse. Det vækker fint nysgerrigheden for en historisk interesseret: Hvem var Per Ræv og Claude Gervaise, hvornår fandt man Carmina Burana osv? Ind imellem synges der på dansk på pladen, men det lyder for et internationalt publikum sikkert blot folkloristisk og interessant. På coveret står der, sjovt og selvironisk: ”Er dette en ægte middelalderlig CD, vil De måske spørge. Velan, vi må tilstå, at det blot er plastic og papir”! Gruppen tilstår også, at de ind i mellem må give plads for fortolkninger og nye arrangementer, så det bliver lettere tilgængeligt for et nyt publikum. Men jeg følte mig ved gennemlytningerne fuldkommen henført til 1470.

Åbningsmelodien hedder ”At The Marketplace”, og lydbilledet antyder virkelig, at vi nu står midt på pladsen med råb, heste, sild og skrig. Så følger ”Drinking Music” med mottoet: Lad os synge og drikke, venner. Lad vin og sang flyde som var det vand! Forlæggene er her hentet i Frankrig (Pierre Attaingnant ca. 1494-ca. 1552) og Tyskland (Carmina Burana. ca. 1230). De følgende numre berører, smukt udført og medrivende, Dødedansen, et requiem over kongen, pesten, det afslappende lystfiseri efter det hårde markarbejde, vuggevise, fest og kamp.

Mine favoritter er nok ”When The Cat´s Away” (The Rats Will Dance), Requiem og Lullaby, hvor Agnes Åhlund er gæstesolist med sin smukke sang. Rent øreguf for både musikelskere og historisk interesserede!