”Hold mig tæt” er en hyldest til hed kærlighed, erotik og forelskelse. Der er nyt, frisk, rytmisk, latininspireret og dejligt sanseligt udspil på vej fra komponisten, sangeren og violinisten mm. Anne Eltard. Albummet ”Hjemkomst,” udkommer digitalt og på vinyl d. 3. juni. Men allerede 13. maj udsendte Anne Eltard singlen ”Hold mig tæt”.

Rootszone har lyttet til både singlen og albummet. ”Hold mig tæt”, altså singlen, der også er første nummer på albummet, er en hyldest til hed kærlighed, erotik og forelskelse – fænomener, som heldigvis også trives i bedste velgående blandt andre end teenagere og absolut bør dyrkes, selv om verden brænder rundt om ørerne på os, og Putin har re-aktualiseret frygten for atomkrigens rædsler.

Anne Eltard siger selv: ””Hold mig tæt” handler om forelskelsens rus, der hiver tæppet væk under én. Og hvordan man gør klogest i bare at lade sig rive med og glemme verdens torden i et øjeblik. Ingen af os er unge. Men gløden, varmen, smilet og livslysten er der, kærligheden, den lever i bedste velgående.” Eltard har 40 års erfaring som musiker og to tidligere album bag sig, helt tilbage i 2008. De to gamle albums rummede hovedsageligt andres melodier og tekster, men med de nye udspil leverer hun selv det meste af stoffet.

Det vigtige og vedkommende tema fra ”Hold mig tæt” går også som en rød tråd gennem albummets 11 skæringer. Flere af mine venner havde fornøjelsen af at høre numrene ved en koncert på Barresøgård i Allerød (https://www.barresoegaard.dk/) for nylig – og hvor ville jeg dog gerne have været der, men influenzaramt og smitteklar må jeg nu nøjes med musikken på pladerne.

Det er nu heller ikke det værste, der kan ske, for det er medrivende rytmer og gode tekster fra Anne Eltards hånd tilsat nogle friske fortolkninger af gamle klassikere. Efter en brækket albue med smerter, operation og genoptræning – et rædselsscenarie for en violinist – har Anne Eltard rejst sig fra sygesengen igen. Og det på trods af, at en kirurg havde sagt, at hun ikke ville komme til at klø sig selv i nakken igen. Men de to kirurger, der stod for selve operationen, vidste, at de stod med en violinist, og de spillede endda Annes musik under operationen. Albuen bliver dog næppe helt sig selv igen, men det høres og ses bestemt ikke. Det kan man forvisse sig om ved at se den video til ”Hold mig tæt”, der bliver offentlig på releasedagen: https://youtu.be/xH_GKq0C90I

På albummet, ”Hjemkomst” er der nogle enkelte instrumentalnumre, f.eks. det smukke ”Sverige”. Blandt sangene er ”Lad Lyset Leve”, skrevet af Annes far, Sven, helt tilbage i 1956, efter Ruslands invasion af Ungarn. ”Lad Lyset Leve” er, ligesom ”Giv ikke op”, gengangere fra tidligere plader, hvilket bestemt ikke gør noget, eftersom de færreste nok ligger inde med pladerne fra dengang. I ”Giv ikke op” optræder nogle fine linjer: ”Træd varsomt, giv plads – men giv ikke op!”. Her kan man måske i det almene, livsbekræftende budskab også tolke historien med den brækkede albue med ind.

Et par gamle smukke klassikere får nyt liv på ”Hjemkomst”. PH’s og Kai Normann Andersens fine ”Itu, itu i tusinde stykker” fra 1939, ”Den sidste Turist i Europa”, Lulu Zieglers store efterkrigshit og ”Glemmer du” med tekst af brødrene Müller og melodi af førnævnte Andersen.

Medvirkende: Anne Eltard: violin, sang, kor. Regin Fuhlendorf: guitarer og kor. Nicolai Land: kontrabas og kor og Anders Pedersen: cajón, percussion og kor.