To alsidige musikere, Kirstine Elise Pedersen (cello) og Mathæus Bech (kontrabas) (øverste foto), som blandt andet har gjort sig gældende i folkemusikkens verden, præsenterer os for en bemærkelsesværdig og interessant udgivelse. Den kræver lidt forhåndsorientering.

Den lige så bemærkelsesværdige danske komponist Rued Langgaard (1893-1952) bevægede sig med sine kompositioner på tværs af genrer og traditioner – og hvad han i øvrigt bevægede sig på tværs af. Han var uden tvivl år forud for sin tid, hvilket hans karriere absolut også afspejlede.

Han spillede sin debutkoncert på Marmorkirkens orgel som bare 11-årig og blev set som et nyt stort håb i europæisk klassisk musik. Hans første symfoni blev med stor succes opført af Berlinerfilharmonikerne, da han var 19 år, og burde derved normalt antyde en glorværdig karriere. Det modsatte skulle vise sig. Opførelsen blev det tidlige toppunkt på en trist nedadgående kurve.

Tiden var meget mere til den samtidige og noget mere folkelige Carl Nielsen, og den etablerede elite vendte ryggen til Langgaard og hans værker. Grundet en ihærdig indsats af hans modstandere blev han reelt deporteret fra hovedstaden til en stilling som kirkeorganist i Ribe, hvor han levede de sidste år af sit liv -stadig hverken forstået eller værdsat. Han døde efter et slagtilfælde, knapt 59 år gammel.

Der kunne fortælles meget mere om denne fremsynede komponist, men det er disse rammer ikke til. Læs evt. yderligere på det nederste link. Langgaard har af eftertiden fået en rehabilitering og sin berettigede plads i musikhistorien.

Kirstine Elise Pedersen og Mathæus Bech fandt sammen i fælles passion for Langgaard og bevægede sig sammen ind i hans musik. Med deres to instrumenter kogte de uddrag af hans omfangsrige skaberværk ned til et enkelt folkemusikalsk udtryk. Enstemmige melodilinjer og becifring med egne kompositoriske tilføjelser og vokale indslag, udført af Kira Martini. Rent fysisk foreligger udgivelsen i form af en lille bog med baggrundsorientering, billeder, tekster og et link til musikken.

Trods de to musikeres delvise baggrund i folkemusikken skal genren defineres med rund hånd for at kunne kalde ”The Restless” folkemusik, men ihukommende tidens opbud af genreblandinger skal musikken ikke af den grund fratages interesse. Med stor indlevelse og fine spilletekniske kompetencer formår LuLo med deres forenklede fortolkninger at skabe et udmærket indtryk af Langgaards bredt funderede og afvekslende kompositioner. Prøv at give det en fordomsfri lytning.

www.langgaard.dk

https://www.dropbox.com/sh/2xfv41q47btqppz/AACTuh5GdVp5ZO8oE5DQTE4ka?dl=0 https://lulo-duo.bandcamp.com/album/the-restless

www.langgaard.dk