Den engelskfødte guitarist Ian Carr fra Cumbria, landskabet sydvest for Skotland, lærte at spille orgel i en alder af tre år. Siden fulgte klaver, klaverharmonika og rockguitar. I dag er Carr blevet 57 og er kendt for sin egen originale akkompagnementsstil på guitar. Om få dage, d. 30. august, lancerer han sin tredje soloplade med den lange titel ”Ian Carr Covers Traditional Melodies of Dalarna, Sweden”.
Carr retter indledningsvist på pladeomslaget en tak til lytteren, fordi denne overhovedet har fået fat på pladen. Ian Carr tilføjer, at han da sandelig håber, at pladen nu kan bruges til noget og ikke bare ender i et stakkels dyrs mave! ”Please dispose of it responsibly!” Udover at være en suveræn guitarist er Carr kendt for sin humoristiske sans, som også lyser ud af pladeomslagets glade kaniner og fløjtende sangfugle.
Siden oktober 2001 har Carr boet i Dalarna og har aktivt suget egnens kultur ind. 11 af de 12 spor på ”Ian Carr Covers…” er hans versioner af spillemandsstykker fra det smukke svenske len – melodier, der normalt spilles på violin. Det tolvte spor, ”The Dales”, har han selv skrevet for nyligt.
Meget beskedent siger han, at hvis man vil lære sig at spille nogle af melodierne, så bør man eftersøge violinversioner på nettet, for hans egne versioner minder lidt om en, der prøver at spille ”Bohemian Rhapsody” på kazoo, mens han går i søvne.
Så slemt synes jeg dog langtfra, at det står til. Carr demonstrerer, at han er en sand mester på sin Cullings guitar, som han har spillet på siden 2003. For alle ukyndige bør det her nok nævnes, at Cullings-guitarer fra Austin, Texas, gennem snart 50 år har været nogle af klodens mest berømmede trods deres enkle udseende.
Carrs fingre spurter op og ned ad gribebræt og strenge i de komplicerede Dalar-melodier, der har titler som ”Polska i D, efter Pekkos Per”, ”Sjöns Hans Schottis” og ”Mora Yngre Brudmarsch”. Intet under at Carr med sin let jazzede og virtuose spillestil gennem årene har været efterspurgt og medvirket såvel i egne projekter, som Swåp, der stadig eksisterer som trio, og sammen med folkemusikkoryfæer som Sofia Karlsson, Kathryn Tickell, Kate Rusby og Eddie Reader.
Min eneste indvending mod pladen er, at det ind i mellem kan blive rigeligt enkelt og en kende trættende at høre melodierne udsat for en enkelt guitar. Jeg kan savne den dynamik, som et par violiner kunne tilføre værket – gerne kombineret med sang og andre instrumenter. Men flot er det og sikkert velegnet som meditativ musik, hvor gentagelsen af de mange finurlige filigranagtige mønstre, der kan bringe tankerne hen på irske reels og jigs, kan give ro i sjælen.
Det med at spille Dalarmelodier er relativt nyt for Carr, skønt han har haft tilknytning til egnen siden midten af 1990´erne, da han begyndte at spille her med Swåp. Men dengang var det hans opgave at spille rytmer og harmonier, som de andre kunne læne sig op ad. Nu bruger han gerne som i sin ungdom fingrene fremfor plektre til at spille selve melodierne.
Jeg nævnte før, at Carrs spillestil er ”jazzet”, men selv angiver han faktisk at være inspireret af Bahamas-guitaristen Joseph Spence (1910-1984), folkemusikguitarens Thelonious Monk, Spence, som smånynnende, hostende og rytmisk vuggede sig gennem vestindisk calypso og blues med kraftig betoning af basstrengene.
Carr debuterede som solist med albummet, ”Who he?” i 2015, efterfulgt af ”I Like your Taste in Music” (2020), hvor hans fempersonersband ”Various Artists” også medvirkede.”Ian Carr Covers Traditional Melodies of Dalarna” kommer som nævnt øverst i handlen den 30. august.
Thanks so much for your review!