Når teaterfortællingen Pelle Erobreren fra d. 25. oktober til 23. december spiller på Østre Gasværk Teater, så spilles musikken af den dansk-svenske Trio Wolski – det er dog musik af P-O Nilsson og Dreamers’ Circus og med Mathæus Bech som kapelmester. Så der må siges at være fast arbejde resten af året.

Dejligt og vel også oplagt at det er en gruppe, dvs. trio, folkemusikere, som har fået dette opdrag, og det er da også en ganske særlig gruppe. En trio, der ligesom netop Dreamers’ Circus er langt inde i den klassiske musik, og som måske nok også er ganske inspireret af DC og med samme instrumentering. De tre medlemmer af Trio Wolsk er uddannet på Malmö Academy of Music.

Her på rootszone.dk burde vi allerede have skrevet om Trio Wolski (beklager!). For danske Kristian Wolski (cittern), svenske Hanna Blomberg (violin) og ligeledes svenske Petter Ferneman (accordion) udgav allerede tidligt på sommeren deres debutalbum, Late Bloomer. Denne skribent hørte og oplevede dem i Orangeriet – scenen i Tivoli, hvor Mundomandagene afholdes, og der var virkeligt gode vibes mellem trioen og det meget interesserede og engagerede publikum.

Musikken var tydeligvis en superpositiv overraskelse for dem. I Tivoli gælder det jo ofte, at folk bare tilfældigt passerer forbi og pludselig befinder sig i en koncertsituation, og nu har jeg mange gange oplevet, at turisterne fra ud- og indland sætter sig ned og i høj grad værdsætter den fine musik, de som en ekstra oplevelse i Tivoli og København får serveret på en sølvbakke.

Men de kunne også godt høre denne aften, at det her var skandinavisk musik spillet af tre dygtige musikere. ’Lokal’ traditionel musik spillet smukt og nærværende, men samtidig også hyllet ind i klassisk, men ny kompositionsmusik. Hele tiden på basis af folkemusikkens tonesprog og på folkemusikinstrumenter. Om albummet Late Bloomer siger rootszones anmelder Nils Thorlund, at ”kompositionerne er tættere på klassisk kammermusik end på folkemusik. Der er ikke lagt vægt på den gode melodi, men mere på melodiske figurer i gentagne mønstre, som ofte anvendes i den klassiske musik”.

CD’en indeholder 13 numre, hvoraf tre er korte improvisationer på i alt tre minutter og syv sekunder. Tre inspirerede pusterum mellem de andre 10 numre, der netop er et miks af melodier, hvor vægten skiftevis lægges på det mere klassiske og det folkemusikalske. F.eks. Duets from Béla, som er tolkninger af den klassiske, ungarske komponist Béla Bartók, som havde stor interesse for folkemusik, den selvskrevne Lantmannspolskan, den glade schottisch Wooden Shoes og ikke mindst Polska efter Pål Nilsson. En traditionel jämtlandsk polska, som er den hundrede procent ægte, autentiske vare. Jeg synes, at Late Bloomer er en værdig og fin debut for Trio Wolski, der har præsenteret deres musik ved en længere række koncerter hen over sommeren.

”Måske forfiner uddannelsen den musikalske tilgang væk fra folkemusikkens umiddelbare og funktionsbestemte udtryk. Det kan være ok, blot det accepteres, at det folkemusikalske element begrænser sig til at være inspirationskilde. Mange elskere af folkemusik vil sikkert finde Trio Wolski elitær, for folkemusikkens dynamik ofres delvist til fordel for kompositorisk og udtryksmæssig kompleksitet. Men der hersker ikke tvivl om de musikalske og spilletekniske kvalifikationer, og accepterer man det konceptet, er der fine oplevelser at hente”, mener Nils Thorlund.

Nu skal de altså snart spille længe på Østre Gasværk Teater – et engagement, der må ses som en cadeau til netop disse tre musikeres særlige kvalifikationer, og fra januar til marts er de et af de bands, som i 2019 har fået mange spillejobs i forbindelse med LMS – livemusik i skolerne. Ud af 350 ansøgere blev 20 bands udvalgt. Ovenikøbet skal Trio Wolski også spille på den tilsvarende svenske version af LMS Musik i syd, og i sommeren 19 planlægger de en Europa-turne.

www.triowolski.org