To bryllupper og en begravelse, ja, det var faktisk, hvad der lagde beslag på de lokaler i Karens Minde Kulturhus, som bluegrass-foreningen BMD plejer at benytte til deres koncerter. Vi var derfor henvist til den smukke pavillon, og det var heldigt, fordi fremmødet af medlemmer og gæster var så stort, at vi ikke havde kunnet presses ind i de sædvanlige stuelokaler.
Blue Weed var fløjet ind fra Italien, og efter et par numre var lyden i salen justeret, og vi kunne rigtig nyde deres todelte koncert. Francesco Mosnas smagfulde forsang og dobrospil, Icaro Gattis gedigne gulvbas og harmonivokal, og den rene opvisning i akustisk guitarbacking og solospil sørgede Matteo Camera for. Banjospilleren Marco Ferretti var forhindret i at komme, så den tyske banjospiller fra bandet Bashed Potatoes, Steffen Thede, havde på kort tid lært de komplicerede arrangementer og vokalharmonier og virkede godt integreret i Blue Weed.
Disse unge musikere udgjorde en forbavsende stor talentmasse. De fleste sange og instrumentalnumre havde soli i to rundgange på tur, så der var rigelig lejlighed til at nyde deres instrumentale opvisning i både de forrygende uptempo-numre og i de stille sange.
Deres sætlister var sammensat af ældre delvis traditionelle numre som “Think of What You’ve Done”, “Mole In the Ground”, “Hangman’s Reel”, “My Walking Shoes”, “White House Blues”, et swingnummer “Radio Boogie” samt nyere numre som John Hartfords “Tall Buildings”, Gordon Lightfoots “Shadows”, Bob McDills countrysang “Come Early Morning” og sangskriverne Tim O’Brien og aktuelle Neil Young var repræsenteret. Der var også plads til en sang på italiensk, og således blev vi præsenteret for et varieret og spændende repertoire.
Blue Weed startede i 2022, og de har allerede konsolideret sig som et yderst velspillende band, der har integreret bluegrassmusikken i kroppen, i blodet, i hovedet, i nerverne, eller hvor musikalitet nu engang befinder sig. Vi fik i hvert fald en værdig sæsonafslutning i den lyse nat.